Od djetinjstva sam ljubitelj prirode, ali tek sam tijekom studija biologije počeo ozbiljno snimati fotografije divljih životinja. Nakon studija odlučio sam postati profesionalni fotograf i otputovao sam u Ekvador, gdje sam proveo tri godine radeći na svojim prvim fotografskim projektima. Tijekom godina snimao sam različite životinjske vrste, ali u zadnje je vrijeme većina mojih projekata posvećena kukcima.
Upoznavanje objekta
Kukci su posvuda i zato su odlični za fotografiranje. Možete ih naći u vrtu, na ulici, u parku, pa čak i u kući. Prije nego što ih počnete snimati, pročitajte nešto o njima da biste se informirali o njihovim dnevnim aktivnostima i da biste dobili ideju kada, gdje i kako ih pronaći. Dobro ćete se zabaviti, samo morate gledati iz dovoljno velike blizine.
Kukci se različito ponašaju, pa je za njihovo snimanje potrebno koristiti različite tehnike. Na primjer, slika vretenca snimljena je rano ujutro dok je temperatura bila niska i dok se vretence još nije zagrijalo. Uz pomoć stativa i FE 50 mm f/2,8 makro objektiva uspio sam mu se jako približiti, a da ne pobjegne. Kada sunce izađe, vretenca se zagriju i počnu letjeti, pa ih je nemoguće snimiti izbliza i zato je važno znati takve detalje. Potrebno je samo znanje i malo prakse – i malo sreće naravno.
Terenski rad
Ne postoji uobičajeno dnevno ili noćno snimanje. Sve ovisi o životinji koju snimate. Kukce je najlakše snimati jer ih za razliku od sisavaca obično ima mnogo, pa ima mnogo više prilika za snimanje određenih ponašanja.
U sklopu svog nedavnog projekta posvećenog kukcima po kišnoj sam šumi, obično noću, nosio fotoaparate Sony α7R III i α7R IV i objektive. Veći sam dio noći snimao fotografije i spavao sam svega tri sata. Bio sam jako uzbuđen jer oko mene je bilo toliko različitih bića da sam mislio da trošim vrijeme kada spavam.
Lokacije mojih projekata nisu uvijek ekstremne, ali svejedno imaju svoje izazove. Na primjer, donja je slika snimljena u Španjolskoj za članak u časopisu Dominical o azijskim stršljenima, koji su izazvali brojne probleme, uključujući pomor tisuća lokalnih medonosnih pčela. Jedan od farmera uzeo je stvari u svoje ruke i u blizini svojih košnica podigao je električne ograde da bi ubio stršljene i spasio pčele. Fotografije te naprave morao sam snimiti u pčelarskoj zaštitnoj odjeći pazeći da ne dodirnem žice pod naponom – što je bilo nemoguće. Više me puta stresla struja, ali sam to pretrpio i snimio savršenu fotografiju.
Snimanje danju i noću
Noću ne nosim mnogo opreme. Obično ponesem Sony α7R IV i možda α7R III kao rezervni fotoaparat te FE 50 mm f/2,8 makro i FE 90 mm makro objektive. Nosim i bljeskalicu da bih osvijetlio kukce. Budući da imam potpunu kontrolu nad intenzitetom bljeska, fotoaparat postavljam u potpuno ručni način rada da bih namjestio željenu ekspoziciju. Maksimalnu brzinu okidanja postavljam na 1/250 s da bih mogao snimati uz bljeskalicu, a zatim biram otvor blende i intenzitet bljeska pa ih po potrebi prilagođavam. Kada postavim postavke, obično ih ne mijenjam cijele noći.
Danju obično fotografiram sisavce ili ptice, pa je važno biti spreman. Veća je vjerojatnost da će vas životinje primijetiti i pobjeći i sakriti se u odnosu na kukce. No uvijek sa sobom nosim 90 mm F/2,8 makro objektiv da bih mogao promijeniti objektiv ako ugledam nešto manje što želim snimiti.
Budući da tijekom dana ima više svjetla, α7R IV volim staviti u način rada s prioritetom otvora blende jer tako mogu samo postaviti odgovarajuću ISO osjetljivost i ne moram se previše zamarati brzinom zatvarača. Što se fokusiranja tiče, koristim se praćenjem automatskog fokusiranja u stvarnom vremenu, a ono savršeno funkcionira. Kad to objedinite sa 61-megapikselnim senzorom i brzinom snimanja od 10 sl./s, uviđate da je α7R IV doista najbolji fotoaparat na tržištu za fotografiranje divljih životinja.
Stvaranje konteksta
Stvaranje konteksta Za mene je idealna slika divljih životinja ona koja vas tjera da nešto osjetiti – mora postojati reakcija. Nije sve u tome da ulovite pravi trenutak. Baš kao i s drugim vrstama fotografije, morate imati sjajnu kompoziciju i dobro osvjetljenje, ali za sjajnu fotografiju divljih životinja potrebna je kombinacija više toga.
Budući da moji projekti često uključuju odnos životinja s ljudima, na svojim fotografijama često prikazujem i ljude da bih ispričao cijelu priču. Želim pokazati što ja mislim o očuvanju okoliša i podići razinu svijesti o kukcima, kojima se trenutno bavim. Fotografije ljudi važne su jer podižu razinu svijesti i povezuju ponašanje ljudi i životinja. Ne želim samo pokazati ljepotu kukaca, već i naš odnos s njima.
"Da bismo očuvali nešto što možemo izgubiti, najprije to moramo upoznati i zavoljeti, a fotografija je koristan alat za senzibiliziranje ljudi i prikazivanje svega što nas okružuje. Svojim fotoaparatom pokušavam prikazati životinje u njihovom najčišćem obliku, s biološkog i umjetničkog gledišta"