Detalji Alpha Universe priče
Detalji Alpha Universe priče
Priča s kraja svijeta 

Maciek Jabłoński 

„Antarktika je jedan drukčiji svijet”, kaže snimatelj Maciek Jabłoński prisjećajući se strahopoštovanja koje može osjetiti samo netko tko je doista doživio najveću divljinu našeg planeta.

To je i dalje brutalno i opasno okruženje, „čak i nakon više od 100 godina istraživanja te uz sve moderne tehnologije za navigaciju i sigurnost”, a opasnosti i ljepote Južnog oceana zastrašujuće realno oživljene su u njegovu prvom dugometražnom dokumentarcu Selma – pustolovina s kraja svijeta. Film donosi priču o ekspediciji poljskog jedrenjaka S/Y Selma i 11 članova posade po Rossovu moru, najhladnijim i najjužnijim vodama na Zemlji.

maciek jablonski sony alpha 7M3 mornar se bori s kormilom tijekom oluje

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III + FE 16 – 35 mm f/4 ZA OSS | 1/100 s @ f/11, ISO 800

Sastavljajući film od materijala snimljenog tijekom ekspedicije na Rossovu moru te „brojnih drugih antarktičkih ekspedicija tog broda u tom području”, Maciek je izradio film koji ne predstavlja samo postignuće posade, već i snagu karaktera koja je potrebna da bi se malim brodom putovalo po tim uzbudljivim, ali smrtonosnim vodama. „Nisam bio član posade tijekom Selmine ekspedicije na Rossovu moru – tada nisam poznavao ekipu – ali sam od prijatelja čuo za nju te sam kasnije bio na krstarenju na Selmi tijekom ranog proljeća na Antarktici, pri čemu sam plovio kao redatelj i snimatelj da bih njihovu priču prenio na film.”

maciek jablonski sony alpha 7M3 mornar leži i drži jedno oko na karti

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III | 1/40 s, ISO 800

Očekivano, snimanje na Selmi bilo je u svakom trenutku komplicirano, osobito zato što je Maciek bio i član posade te je imao „sve dužnosti kao i ostali, uključujući dežurstvo u kuhinji, kormilarenje i drugo.” Da bi montirao arhivske snimke te upotpunio film vlastitim materijalom, čekao ga je zahtjevan snimateljski zadatak, pa mu je bilo ključno da mu kamere uvijek budu pri ruci da bi mogao brzo reagirati kad se ukaže prilika. „Spavao sam s kamerom, nosio sam je na dežurstva, išao sam s njom i na zahod!” govori kroz smijeh.

maciek jablonski sony alpha 7M3 zamrznute planine antarktike u sumrak

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III | 1/60 s, ISO 800

Budući da je količina prtljage koju članovi posade mogu ponijeti na brod strogo ograničena, obavezno je da snimateljska oprema bude mala, lagana i moćna.

„Gotovo je cijeli film snimljen Sonyjevom opremom”, objašnjava Maciek, „tijekom ekspedicije na Rossovu moru 2015. materijal je uglavnom snimljen kamerom PXW-X70, koja je imala sjajnu ravnotežu kvalitete i mobilnosti. Ja sam kao kamere A i B tijekom putovanja upotrebljavao kamere Alpha 7 III i Alpha 7R III. Trebale su mi kamere koje mogu snimati i filmove i fotografije te mi omogućiti filmsku kvalitetu, a Sonyjeva serija Alpha 7 jedina je oprema punog kadra koja to omogućuje. Upotrebljavao sam i FS5, to mi je bila kamera A tijekom snimanja na obali. Obožavam FS5 zbog kompaktne veličine, ali Alpha 7 zapravo je iznijela cijeli projekt.”

maciek jablonski sony alpha 7M3 valovi udaraju u bok broda tijekom oluje

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III | 1/6400 s, ISO 800

Uz ostale pogodnosti „senzora punog kadra u tako malom i kompaktnom kućištu”, Maciek se pri snimanju uvelike oslanjao na internu stabilizaciju slike kamera Alpha „jer tijekom snimanja nije upotrebljavan vanjski kardan. Mogao sam snimati u formatu S-Log za bolju kvalitetu te postaviti kameru na 50p/100p da bih tijekom postprodukcije slobodno mijenjao FPS. Te kamere imaju i izvrsnu bateriju, dobru konstrukciju koja ih štiti od vremenskih uvjeta te mogu snimati pri vrlo slabom osvjetljenju gotovo bez gubitka na kvaliteti, a sve je to bilo ključno za putovanje po zahtjevnim vodama.”

Budući da je morao snimati s broda i izvan njega, kao i s vrha jarbola, fleksibilnost kamera Alpha Macieku je pružila sve što mu je potrebno. „Sad mislim”, rekao je, „da veliku kameru ne bih mogao upotrebljavati i da sam je ponio sa sobom. Vjerujte, kad ste na kraju svijeta te se preko palube prelijeva ledena voda, ne možete se baš koncentrirati na rukovanje velikom kamerom! Tijekom snimanja na moru najteže mi je bilo nositi se s vlastitim slabostima, kao što je morska bolest, te prisiliti se na to da radim i da se fokusiram na snimku. Ponekad je bilo doista teško.”

maciek jablonski sony alpha 7M3 mornar čvrsto drži kormilo

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III + FE 16 – 35 mm f/4 ZA OSS | 1/100 s @ f/8,0, ISO 800

Od najjačih oluja u Drakeovu prolazu dok se posada borila s golemim valovima do prekrasnog, ali mrtvog mira svjetlucave Rossove ledene ploče, materijal za Selmu „svakako je film snimljen u najtežim uvjetima”, kaže Maciek, „a meni je bio i prvi susret s Antarktikom. Da mi oprema nije omogućila da film pretvorim u stvarnost, vjerojatno ne bih onamo išao. Istraživanje Antarktika u današnje doba trebalo bi biti mnogo lakše jer imamo modernu navigaciju i dobro opremljene brodove, no tehnološki napredak nije sve što je potrebno. Najslabija i najjača karika oduvijek je bila i ostat će čovjek. I kao što jedan član posade izjavljuje na kraju filma, ekspedicije u Rossovu moru dokazuju da je sve moguće ako to doista želite. Nije bitno tko ste.”

Predstavljeni proizvodi
ILCE-7M3
α7 III sa slikovnim senzorom punog kadra od 35 mm

ILCE-7M3

PXW-FS5
FS5

PXW-FS5

PXW-X70
PXW-X70

PXW-X70

SEL1635Z
Vario-Tessar T* FE 16 – 35 mm, F4 ZA OSS

SEL1635Z

Slični članci


x