Ljepotica i zvijer

Javier Aznar

“Kada ljudi pričaju o gmazovima, vodozemcima, kukcima i paučnjacima, vrlo često kažu da su oni ružni”, razmišlja Javier, “ali nakon što vide njihove fotografije u krupnom planu, nadam se da će uvidjeti koliko su zapravo lijepi.”

Razgovaramo o Javierovim nagrađivanim makro snimkama divljih životinja te osobito o tome što ga navodi da bira objekte kao što su žabe, pauci i škorpioni. Sve se svodi na obrazovanje, kaže. Ili, preciznije, na želju za obrazovanjem drugih ljudi. 

javier aznar sony alpha 7RIII makro snimka skakavca na crnoj pozadini

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2.8 Macro | 1/200 s @ f/16, ISO 50

Ljubav bi nekima ovdje možda bila preteška riječ, ali promjena u načinu na koji ljudi vide ta stvorenja dovoljna je da napravi razliku. To je osobito naglašeno kad je riječ o očuvanju, što je tema koja je Javieru, kao i svim biolozima, prirasla srcu. Nešto do čega mu je jako stalo jest program Upoznaj svoje susjede, koji kroz snagu fotografije ljudima pokazuje nevjerojatna stvorenja koja ih okružuju.

“Stvari koje mrzite ne želite očuvati”, objašnjava on, “i to je ono čemu se pokušavamo suprotstaviti; promijeniti način na koji ljudi razmišljaju kako bi vodili više računa o svijetu oko sebe. Kada ugledaju zmiju ili pauka snimljene na lijep način u svojoj punoj ljepoti i dok pokazuju svoje prirodno ponašanje, umjesto da ih ubiju, poželjet će ih očuvati i odnositi se prema njima s poštovanjem. Fotografija ima snagu kojom to može postići.”

javier aznar sony alpha 7RIII makro snimka pauka u mreži

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro | 1/60 s @ f/10, ISO 250

Biološki koncept naučenog ponašanja – osobine koje steknemo tijekom svojih života – ovdje je osobito važan. To nije nešto što Javier samo pokušava usaditi drugima, nego nešto što je utjecalo i na njegov vlastiti život i rad. “Naše reakcije na te vrste životinja”, objašnjava on, “toliko su bliže naučenom nego prirodnom. Ako odete u džunglu, vidjet ćete djecu kako se igraju s tarantulama i škorpionima; ne boje ih se, ali se ipak prema životinjama odnose s poštovanjem. S druge strane, ako odrastete u okruženju obitelji koja vam govori ‘drži se podalje od toga, to je opasno’, kakva osoba možete očekivati da ćete postati?”

javier aznar sony alpha 7RIII ekstremni krupni plan cvijeta

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2.8 Macro | 1/500 s @ f/2.8 ISO 500

Javierovo vlastito naučeno ponašanje očitovalo se u obliku fascinacije stvorenjima koja su ga okruživala od najranijeg djetinjstva; odrastao je na selu u Španjolskoj pa je uvijek bio okružen slobodnim životinjama. U dobi od 14 godina roditelji su mu poklonili mali digitalni fotoaparat kako bi mogao zabilježiti predmete svog interesa, a ostalo je, kako se kaže, prirodna povijest. S 18 je počeo snimati SLR fotoaparatom i namjenskim makro objektivom, a nevjerojatna razina detalja koje je na taj načni otkrio uvukla ga je još dublje u ovo područje. Na sveučilištu je studirao biologiju, a nakon diplome bacio se isključivo na fotografiju.

Pomaže li mu zaleđe na području biologije u onome što danas radi? “Nesumnjivo mi pomaže biti strpljiv”, smije se, “jer se velik dio rada u biologiji sastoji od čekanja na opažanje nečega, reakcije ili nekog oblika ponašanja objekta koji proučavate... da biste ga potom mogli zabilježiti. Ako ste biolog koji radi u laboratoriju, to ćete možda zabilježiti kao podatak, ali ako ste terenski zoolog poput mene, podatak je fotografija. Kao biolog također tražite zanimljive priče i objekte; to vas vodi na nevjerojatna mjesta na kojima pronalazite vrste koje još nitko nikad nije proučavao, a ono što naučite možete prenijeti drugima.”

javier aznar sony alpha 7RIII makro snimka dva kukca koji se pare na cvijetu

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2.8 Macro | 1/50 s @ f/14 ISO 64

Bilježenje ponašanja u središtu je onoga što Javier pokušava postići svojim fotografijama, a smatra da je uspio kad to uspije objediniti s čistom estetikom; veličanstven trenutak u kombinaciji s odličnom kompozicijom i vrhunskim osvjetljenjem.

“Po mom su mišljenju najbolje snimke koje sam ikad snimio one koje odražavaju neku akciju ili ponašanje objekta, ali se u njima istodobno vidi i ljepota. Mora biti prisutna kombinacija obje komponente.”

Problem je, nastavlja on, “u tome što danas gotovo svatko može snimiti lijepu fotografiju; ono što ja pokušavam učiniti jest zabilježiti nešto važno što se upravo događa. I tu mi pomaže to što sam biolog jer mi iskustvo olakšava razumjeti objekt i predvidjeti što će se dogoditi. To mi kao fotografu pomaže uhvatiti presudan trenutak.”

javier aznar sony alpha 7RIII krupni plan žutog kukca na žutoj latici

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2.8 Macro | 1/160 s @ f/9.0 ISO 320

To nas na zgodan način vodi do njegovog nedavnog uspjeha na natjecanju Wildlife Photographer of the Year (WPOTY) 2018, na kojem je osvojio nagradu za kompletan portfelj. Najdojmljivija od ondje okupljenih fotografija jest Majka zaštitnica, portret ženke rogatog cvrčka, dugačke oko 1 cm, koja štiti svoje mlade smještene na donjoj strani stapke pomoću bodljikavog produžetka na leđima kojim odbija napadače. Javier smatra da je to zbirka fotografija kojom je najzadovoljniji jer je uhvatila mješavinu prirode i ljepote kojoj on toliko stremi. “Ponosan sam na njih jer je to prava kombinacija, jedinstven trenutak u životu objekta ispričan na uvjerljiv način.”

javier aznar sony alpha 7RIII silueta cvrčka ovješenog o granu

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/4000 s @ f/5.6, ISO 2000

Osobito ga je obradovala pobjeda u kategoriji portfelja jer smatra da mu ona dopušta da učini nešto više. Objašnjava da je to za njega “jedna od najvažnijih kategorija natjecanja, u kojoj možete stvoriti priču ili dulje vrijeme raditi s određenim objektom. Ljudi koje poštujem, poput onih koji su fotografirali za National Geographic, također su osvajali nagrade za portfelje, stoga je to za mene velika čast.”

Što je objektiv dulji, manji su izgledi da ćete omesti plah objekt, a Javier svoje objektive bira u skladu s tim te na svome fotoaparatu α7R III koristi i FE 50 mm f/2.8 Macro i FE 90 mm f/2.8 Macro. “To su objektivi koje najčešće koristim, ali, naravno, to posve ovisi o objektu – povećani domet modela od 90 mm može biti vrlo koristan, ali upotrebljavam i FE 28 mm f/2 kada želim pokazati životinju u njezinom okruženju. FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM također je odličan jer fokusira već na udaljenosti manjoj od jednog metra, što mi omogućuje snimanje objekata kao što su leptiri, mada ga koristim i za ptice, sisavce i veća stvorenja.”

javier aznar sony alpha 7RIII profil velikouste žabe

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2.8 Macro | 1/200 s @ f/2,8 ISO 50

Na isti je način zadovoljan načinom rada za uzastopno snimanje niza fotografija brzinom od 10 fps i funkcijom tihog snimanja na modelu α7R III, koja u suštini otklanja zvuk zatvarača fotoaparata. Te su značajke, kaže, savršene za snimanje plahe faune jer “kombinacija visoke brzine snimanja i nečujnosti znači da možete uhvatiti upravo onaj trenutak koji ste tražili. EVF mi je također vrlo koristan, osobito u makrofotografiji s vrlo niskom dubinom polja, jer mogu iskoristiti maksimalnu oštrinu u tražilu i biti siguran da je objekt savršeno oštar. I uopće se ne bojim povećati ISO broj; znam da će mi dati dobru kvalitetu.”

javier aznar sony alpha 7RIII glava žabe proviruje iz mnoštva mjehurića

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2.8 Macro | 1/200 s @ f/10 ISO 160

Je li se ikad našao s krive strane ponašanja objekta koji je proučavao? Ili preblizu potencijalno opasnom objektu? “Istina je da su mnogi gmazovi i kukci otrovni”, objašnjava Javier, “ali nisu opasni ako ih poštujete. Samo kad ih ljudi pokušaju dodirnuti ili uzeti u ruku, oni će ih doživjeti kao prijetnju i napasti. Neće vas ugristi iz zabave. Na taj način shvatite da je osoba ta koja je opasna. Na terenu se bojim samo ljudi, ne životinja!”

Proizvodi spomenuti u ovom članku

ILCE-7RM3

Fotoaparat α7R III punog kadra od 35 mm s automatskim fokusiranjem

SEL50M28

50 mm F2,8 Makro

SEL90M28G

FE 90 mm F 2,8 makro G OSS

SEL100400GM


FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS

Javier Aznar
Alpha Universe

Javier Aznar

Španjolska

Da bismo očuvali nešto što možemo izgubiti, najprije to moramo upoznati i zavoljeti, a fotografija je koristan alat za senzibiliziranje ljudi i prikazivanje svega što nas okružuje. Svojim fotoaparatom pokušavam prikazati životinje u njihovom najčišćem obliku, s biološkog i umjetničkog gledišta.

Prikaz profila


x