Kada bi Luigi Baldelli morao odabrati snimku koja sažima njegov projekt snimanja kalabrijskih peći za ugljen u Italiji...pa, ne bi se mogao odlučiti. "Smatram da jedna snimka ne može sažeti složenost situacije. Najbolji opis projekta bio bi zbirka mnoštva različitih slika."
Taj skup slika čini projekt uspješnim jer na savršen način povezuje priču i pokazuje ponešto od svega – rad, trud, dim i zahtjevne uvjete u takvom okruženju.
Njegov je projekt u Kalabriji počeo u svibnju 2019. Luigija je ideja dokumentiranja radnika na pećima za ugljen privukla jer je to posao drevnih korijena specifičan za kalabrijsku regiju koji se prenosi s oca na sina.
Je li im pristupio na isti način kao i drugim zajednicama tijekom svoje bogate novinarske karijere? "Na neki način jesam, no svaka su priča i osoba drugačije, pa je važno uvijek biti spreman i otvoren. Morao sam definirati najbolje vrijeme za obavljanje posla i pratiti ritam radnika da ih ni na koji način ne bih ometao."
Luigija osobe koje snima dobro prihvaćaju. "To su vrlo dragi i prijateljski nastrojeni ljudi koji su prihvatili moju prisutnost, objasnili mi svoj rad, ispričali mi svoje priče te me pozvali na ručak. Kada je razina razumijevanja, povjerenja i prijateljstva takva, snimati je jednostavno, no najvažnije je imati poštovanja za osobu koju snimate i za njezinu priču. To sam naučio tijekom svoje karijere i takav način rada omogućuje mi da se dublje posvetim pričama ljudi."
Luigi, koji se fotoreporterstvom bavi više od tri desetljeća, zna kako se dobar fotoaparat mora ponašati, ali i što se ne smije događati. "Dobar fotoaparat za reportaže mora biti pouzdan, jednostavan za upravljanje i mora olakšavati tehnički dio posla. To mi omogućuje da se koncentriram isključivo na sliku i ono što vidim kroz objektiv. Moj je α7R III pouzdan, diskretan i lagan, ali i profesionalan, a sve te tri kvalitete omogućuju mi da se potpuno usredotočim na sliku. Snimanje postaje refleks, a ne nešto o čemu razmišljate."
U okruženjima s pećima za ugljen istaknute su prednosti fotoaparata α7R III znatno olakšale Luigijev posao. Primjerice, korištenje naprednog automatskog fokusiranja i visoke ISO osjetljivosti fotoaparata omogućilo je iznimno oštre rezultate prilikom snimanja intimnih portreta radnika, ali i prilikom dokumentarnog snimanja njihova rada kroz oblake pepela i dima.
"Tijekom projekta puno mi je pomogla značajka automatskog fokusiranja fotoaparata, mogućnost snimanja pri velikoj ISO osjetljivosti, kvaliteta izrade i sjajna baterija. Imao sam sve nužno za snimanje savršenih fotografija. Na primjer, zbog odličnog ISO-a mogao sam snimati pri slaboj svjetlosti, a otpornost fotoaparata na vremenske neprilike omogućila mi je da bez problema radim na kiši."
Luigi je za ovaj projekt koristio FE 24 – 70 mm f/4 ZA OSS na fotoaparatu α7R III, što mu je dalo kombinaciju pogodnu za sve situacije. Sve je, od širokih snimki silueta peći u dimu do prekrasnih portreta muškaraca prekrivenih pepelom, snimljeno istim objektivom, što mu je omogućilo da radi brzo i reagira u trenu. Korištenjem jednog objektiva izbjegao je i rizik promjene objektiva u dimu. Luigi nam kaže da je dosljedno koristio ISO od 2000, što mu je omogućilo korištenje većih brzina zatvarača i manjih otvora blende za bolji prikaz teških uvjeta.
Je li to za Luigija gotov projekt? "Ne", kaže sa smiješkom. "Volio bih se vratiti ujesen radi drugačijeg svjetla i šumskog okruženja. Prednost dugoročnih projekata je to što uvijek možete otkriti nove, neočekivane stvari i još se bolje upoznati s cijelom pričom."
Osim otkrivanja novih stvari, jesu li odnosi koje je stvorio tijekom projekta utjecali na njegovu želju za povratkom? "Apsolutno! Što više vremena provedem na projektu, to više počinjem vjerovati u ono što snimam i pokušavam pronaći prave slike koje će na pravi način ispričati priču. Reportaži se potrebno potpuno posvetiti da biste u njoj pronašli ljudskost, emocije, strast, intimu, atmosferu i povijest. Odbijam posao raditi površno jer znam da uvijek mogu otkriti još toga."
"Za mene fotografija ne pruža odgovore, nego osjećaje i pitanja"