„Fotografija dugačke ekspozicije u sebi krije nešto čarobno”, uzbuđeno nam govori Bertrand Bernager. „Bilježi nešto što je potpuno prirodno, ali to obično ne vidite prostim okom; dugačka ekspozicija jest ta koja stvara čaroliju.”
Jasno je što je u tome privlačno; dugačkom ekspozicijom može se postići efekt unutar fotoaparata koji je naizgled slučajan, no uz pomnije promatranje u njemu se uočavaju obrasci. Otkriva se kretanje predmeta, svjetala i ljudi po lokaciji. „Očiti su primjeri snimanje tragova prometa – one crte svjetlosti koje nastaju od automobila ili vozila u pokretu”, objašnjava Bertrand, „ili pak možete stvoriti vlastita kretanja, kao na fotografiji koju sam snimio u Kyotu kad sam pomicao tronožac tijekom ekspozicije da bih stvorio nevjerojatne tragove svjetlosti.”
Ta tehnika ne funkcionira samo sa svjetlom, već se može upotrebljavati i za fotografiranje ljudi i njihovih pokreta.
„Kad upotrebljavate dugačku ekspoziciju, ljudi će nestajati s lokacije jer ne stoje na mjestu dovoljno dugo da bi bili dio fotografije”, kaže. „Ova je fotografija snimljena na jednom od najprometnijih mjesta na svijetu – na pješačkom prijelazu u Shibuyi u Tokiju. Za nju sam se koristio ekspozicijom od 15 sekundi. Na fotografiji mi se najviše sviđa to što se na pola prijelaza našla jedna osoba koja je snimala autoportret, pa se jasno vidi na fotografiji, a sve oko njega mutne su siluete ljudi u prolazu dok prelaze cestu.”
Lokacije i prizori koje Bertrand odabire za svoje fotografije nisu slučajne. Traži lokacije na kojima se nešto događa, kreću se svjetla ili ljudi, gdje će slika dugačke ekspozicije otkriti pokrete koji bi inače ostali skriveni. „Fokusiram se na velike prizore s mnogo energije”, objašnjava Bertrand. „Cilj mi je istaknuti atmosferu velikog grada. Fotografiju dugačke ekspozicije neću snimati u lokalnoj uličici s običnim zgradama. Privlače me velika i impresivna mjesta, a želim ih prikazati još grandioznijima.”
Za fotografije dugačke ekspozicije potrebna je velika vještina, ali je potrebna oprema poprilično jednostavna. Bertrand se za snimanje dugačkih ekspozicija koristi kombinacijom fotoaparata α6000 i 42-megapikselnog fotoaparata Sony α7R III uz objektiv 16 – 35 mm f/2,8 G Master. Širokokutni objektiv omogućuje mu da obuhvati cijeli prizor koji se kreće pred njim.
Ključna mu je dodatna oprema tronožac, koji mu je potreban da bi fotoaparat bio miran tijekom dugačke ekspozicije. „Čuli ste savjet da je najbolji fotoaparat onaj koji imate uz sebe, a isto vrijedi i za tronožac”, u šali će Bertrand. „Za snimanje sjajnih fotografija dugačke ekspozicije ključno je nabaviti tronožac koji možete lako nositi sa sobom na sva putovanja.”
Budući da je nužno da fotoaparat bude potpuno miran, Bertrand smatra da je i daljinski okidač ključan pribor za snimanje fotografija dugačke ekspozicije. On vam omogućuje da aktivirate zatvarač, a da pritom ne dodirujete fotoaparat, a možete se poslužiti i pametnim telefonom s aplikacijom Sony Image Edge Mobile, koja omogućuje daljinsko upravljanje fotoaparatom.
Posljednji je dio slagalice filtar prirodne gustoće (ND). „Ako želite snimiti dugačku ekspoziciju dalju, morate upotrijebiti ND filtar”, savjetuje, „jer se tako smanjuje količina svjetlosti koja ulazi u objektiv. Ako bez njega pokušate danju snimiti fotografiju s ekspozicijom koja traje oko jednu minutu, slika će biti potpuno bijela. Najčešće upotrebljavam ND 1000, koji količinu ulazne svjetlosti smanjuje za 10EV. Upotrebljavam i ND32, koji količinu svjetlosti smanjuje samo za otprilike 5EV. Upotrebom različitih ND filtara možete postići različite snimke dugačke ekspozicije.”
Fotografija dugačke ekspozicije možda zvuči tehnički komplicirano i onima koji se već dugo bave fotografijom, ali Bertrand fotografima preporučuje da je isprobaju već na samom početku.
„To je sjajan način da shvatite kako funkcionira brzina zatvarača”, objašnjava, „i doista je sjajno za poboljšanje fotografija i kompozicija slika. Snimanje dugačkih ekspozicija više nalikuje slikanju ili crtanju te možete stvoriti što god želite – zato ja tako uživam u svome radu.”
"Fotografijom pokušavam ući u trag svjetlu, prenijeti pokret i uhvatiti trenutak"