Sportski prvak

 Bob Martin

Bob Martin nagrađivani je sportski fotograf koji se specijalizirao za snimanje sportskih i akcijskih slika za oglašavanje, korporacije i klijente koji žele editorijale.

Bob Martin

Tijekom svoje karijere koja obuhvaća 30 godina Bob je fotografirao svaki veći sportski događaj – zadnjih 15 ljetnih i zimskih Olimpijskih igara, polo na slonovima i konjske utrke na ledu. Teniski turnir Wimbledon fotografira od 1982., a njegova su ga djela odvela do najudaljenijih dijelova svijeta. Fotografije su mu objavljivane u brojnim publikacijama, uključujući Sports Illustrated, Time, Newsweek, Life Magazine, Stern, Paris Match, Bunte, L’Équipe, The Sunday Times i New York Times.

Njegov je rad pohvaljen s više od 60 državnih i međunarodnih nagrada, a tri je puta bio i osvajač cijenjene titule britanskog sportskog fotografa godine. 2015. godine objavio je nagrađenu knjigu "1/1000th: The Sports Photography of Bob Martin" (1/1000: sportska fotografija Boba Martina), veličanstvenu retrospektivu koja obuhvaća njegovih 30 godina na gotovo svim velikim sportskim događanjima.

Nedavno smo se sastali s Bobom da bismo razgovarali o fotografiji i razlozima zašto je s DSLR fotoaparata prešao na fotoaparate bez zrcala tvrtke Sony.

Bob-Martin-sony-alpha-9-tenis-krupni-plan-prikaz-nogu-tenisača-koje-se-podižu-s-tla-usred-udarca
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/2500 s @ f/5,0 ISO 640

Što vas je nadahnulo da postanete profesionalni sportski fotograf?

Oduvijek sam bio obožavatelj sporta, no nisam planirao biti sportski fotograf. Moj je san bio postati običan fotograf, a u školi sam postao zaluđen tamnom komorom. Na fakultetu sam neprestano snimao fotografije i postupno počeo raditi kao fotoreporter. Volio sam putovanja, a činjenica da su moje fotografije nakon nekoliko dana bile u novinama bila mi je zaista uzbudljiva. Počeo sam dobivati povremene ponude fotografskih agencija povezanih sa sportom i tako je sve krenulo.

Bob-Martin-sony-alpha-9-gimnastičarka-vrti-vrpcu-u-krug

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 GM OSS | 1/1000 s @ f/5,6 ISO 3200

Kako održavate svježinu i uzbudljivost svoje fotografije?

Dobar mi je prijatelj Walter Iooss, možda najpopularniji sportski fotograf na svijetu, u SAD-u prije mnogo godina rekao: "Potrebno se stalno mijenjati, inače ćeš postati dinosaur." Nikada to nisam zaboravio, a poruka je zaista istinita, čak i danas. Iako volim novine i ispisane slike, tužno je što moram reći da su danas novine i časopisi izumiruća vrsta, a fotografi koji se i dalje drže tih ideala te nisu nastavili na nešto drugo dinosauri su današnjice. Ne želim "oglupiti" svoju fotografiju, želim se izazivati i unaprjeđivati, a jedini način da to učinim jest da održavam svježinu i razmišljam izvan okvira. Zato sada surađujem s puno sportskih rukovodećih tijela i saveza. Oni i dalje žele odvojiti novac za kvalitetne fotografije, a ja im želim ponuditi nešto drugačije od klasičnih fotografija koje se obično mogu vidjeti.

Bob-Martin-sony-alpha-9-golfer-udara-lopticu-iz-bunkera
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/5000 s @ f/2,8 ISO 100

Znači li to što radite s rukovodećim tijelima i savezima da više nemate mogućnost snimati onoliko često koliko biste željeli?

Snimam manje nego prije, naročito sada kada sam malo stariji, no i dalje snimam velik broj velikih događaja, kao što su Olimpijske igre i Wimbledon. I dalje dolazim na manja događanja, no sada upravljam njima i organiziram druge fotografe. Iskreno, više mi se i ne da sjediti iza gola tijekom kišnog subotnjeg poslijepodneva.

Ujedno ste i savjetnik međunarodnog olimpijskog saveza. Što to podrazumijeva?

Može to biti zaista jednostavno, npr. predlaganje najboljih praksi za organizaciju fotografa, ili pak nešto složenije, kao što je savjetovanje o veličinama i položaju logotipa radi postizanja najbolje vidljivosti na konačnim slikama. Na OI u Riju pomogao sam odabrati boje za različite prostore. Oni su, primjerice, za plivanje željeli koristiti zelenu shemu, no ja sam im pokazao da ona ne bi izgledala naročito dobro kada bi se reflektirala na plavoj vodi! 

Bob-Martin-sony-alpha-9-silueta-skijaša-na-snijegu-prilikom-pokušaja-brzog-slaloma

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/5000 s @ f/5,6 ISO 320

Mislite li da je tehnologija fotoaparata promijenila vaš pristup sportskoj fotografiji?

Bez sumnje. Kada se automatsko fokusiranje pojavilo, ljudi su govorili da će to biti kraj fotografije jer će svi moći snimiti jasnu sliku, no meni je to bilo fantastično jer mi vid nije baš najbolji. Fotoaparati su danas dobri u svemu što rade, pa je sportska fotografija još bolja. Umjesto brige o tome je li kadar fokusiran, sada se mogu usredotočiti na kompoziciju, pozadinu i osvjetljenje. Važno je zapamtiti da iako moderni fotoaparati mogu odraditi velik dio posla, treba razumjeti osnovna načela fotografije i znati kada će određene značajke biti dobre. Nisam sentimentalan kada je riječ o kompletu koji koristim – ako je fotoaparat dobar alat koji ću koristiti, to znači da će mi se svidjeti.

Bob-Martin-sony-alpha-9-džokeji-se-približavaju-ciljnoj-liniji

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS + 2x Converter | 1/1600 s @ f/8,0 ISO 800

Što vas je navelo da odaberete fotoaparate Alpha tvrtke Sony za svoj rad?

Iskreno, prvotno me privukla mogućnost tihog snimanja. To je bila značajka koja me zainteresirala jer je to značilo da mogu snimati u situacijama u kojima prije nisam mogao – primjerice, kada sam na golf terenima i sve je spremno za zadnji udarac na 18. rupi te situacija zahtijeva zaista tih pristup. Prvi fotoaparat koji sam isprobao bio je α7R II i on mi je omogućio da snimim ono što prije nisam mogao. Moram priznati da me nije uzbuđivala mogućnost EVF-a jer sam navikao na tražilo DSLR fotoaparata, no to je sada nešto bez čega ne mogu živjeti. To je zaista unaprijedilo moj način rada, naročito zato što mogu unaprijed vidjeti ekspoziciju i prije no što pritisnem tipku zatvarača. Sada koristim α9 za većinu slika i on savršeno pristaje uz moj stil rada. Kao što sam već spomenuo, o svojim fotoaparatima razmišljam kao o alatu, a α9 jednostavno u mom slučaju funkcionira kao jako dobar alat.

TEST
ILCE-9

α9 fotoaparat bez zrcala punog kadra sa slojevitim slikovnim CMOS senzorom

SEL100400GM

Supertelefoto objektiv za zumiranje FE 100 – 400 mm iz serije G Master

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL20TC


2 telekonverterska objektiva

Pogledajte više slika Boba Martina


x