Svladavanje ekstrema

Andrea Frazzetta

U razgovoru s Andreom Frazzettom dobili smo dojam da osjeća ono što svaki fotograf želi osjećati – da je savršeno obavio svoj zadnji zadatak.

andrea frazzetta sony alpha 7RII rudar sa svjetiljkom na glavi nosi 2 kosare sa sumpornim kamenjem

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16 – 35 mm f/2,8 GM | 1/30 s @ f/2,8, ISO 6400

Slika prikazuje rudara koji radi u vulkanu Mount Ijen u Indoneziji. Taj rudar sa svjetiljkom na glavi, koji viri iz mraka i sumpornog dima, snimka je za koju Andrea zna da je obilježila projekt. "Htio sam snimiti rudare u dimu jer ti ljudi doslovno i metaforički nestaju; neprestano napredujemo, pa kada potreba za tim poslom nestane, nestat će i ti ljudi. Težak je to život i uvjeti su nepogodni, no to je njihovo nasljedstvo i njihov život. Želio sam zabilježiti tu simboliku nestajanja njihove kulture i to je bio taj trenutak. Znao sam da je ta slika najbolja i da će postati središnja točka moje priče. Kada je snimite, osjećate se sjajno!"

No vratimo se na početak. Zašto je Andrea ovdje? Njegovu fotopriču "Sumporna priča" naručio je National Geographic Traveller u sklopu većeg projekta "Preko granica".

"Projekt Preko granica bavi se odnosom ljudi i njihova okruženja. Posebice", dodaje zloslutnim tonom, "ekstremnog okruženja."

andrea frazzetta sony alpha 7RII oblaci sumpornog plina dizu se iz kamenja

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16 – 35 mm f/2,8 GM | 1/1000 s @ f/3,5, ISO 6400

Projekt "Preko granica" započeo je zadatkom za New York Times u kojem je izvještavao o ogromnoj depresiji Danakil u Etiopiji, području u kojem se pomiču tektonske ploče i tvore koru od 5 km iznad vatrene utrobe Zemlje; velikoj pustinji soli, jezerima psihodeličnih boja, aktivnim vulkanima i smrtonosnoj vrućini od 50 ºC.

andrea frazzetta sony alpha 7SII rudari pregledavaju unutrasnjost rudnika pomocu svjetiljki u boji

© Andrea Frazzetta | Sony α7S II | Sonnar T* FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/25 s @ f/2,8, ISO 10000

U tako ekstremnim uvjetima za Andreu je presudno da ima najbolju opremu. Na projektu Sumporna cesta koristio je kućišta α7R II i α7S II jer su mu dala savršen spoj kvalitete slike i male mase. Projekt nije bio usmjeren samo na fizičke elemente tla, već i ljude koji ondje žive i rade. "Za mene kao fotoreportera ekološki su problemi u samom središtu pažnje te je cijela bit s tim se problemima suočiti. Svi imamo ponešto za naučiti. Planet se mijenja izrazito brzo, pa nas ti ljudi možda mogu naučiti kako preživjeti."

andrea frazzetta sony alpha 7RII rudar provlaci ruke kroz hrpu sumpornog kamenja

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16 – 35 mm f/2,8 GM | 1/125 s @ f/8,0, ISO 200

Kada je Andrea dobio projekt "Sumporna cesta", morao se približiti rudarima. Prvi korak, baš kao i većini fotoreportera, bio mu je pronaći lokalnog vodiča. "Bez obzira na iskustvo, i dalje morate biti svjesni da ste turist. Dolazite iz Europe u nepoznatu kulturu, a imate samo oko dva tjedna da dovršite priču." Potreba za povezivanjem sa subjektima koje snima utječe na odabir opreme. Andrea koristi dvije vrste zumiranja da bi lakše uspostavio tu vezu. "Koristim objektive 16 – 35 mm f/2,8 i 24 – 70 mm f/2,8 jer me ta dva objektiva prate gotovo cijelu karijeru! No ponekad koristim i 35 mm f/2,8 FE Zeiss Sonnar T* koji je nevjerojatno oštar, malen i lagan. Nikada ne koristim duge objektive jer se moj rad temelji na bliskosti i mojoj uključenosti u priču."

andrea frazzetta sony alpha 7RII rudar se penje na planinu noseci košare sa sumpornim kamenjem

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16 – 35 mm f/2,8 GM | 1/1000 s @ f/3,2, ISO 200

Andrea je za potrebe snimanja surađivao s vulkanologom i amaterskim fotografom koji je razumio sve njegove potrebe. No i uz planiranje, koje je ključan dio postupka, "na koncu nikad ne znaš što te čeka na terenu."

Dio je tog postupka, prema njegovim riječima, sposobnost brze reakcije i spremnost na neočekivane situacije. "Prvi dan sam želio biti na vrhu vulkana, ali je padala kiša, pa to nije bilo ostvarivo. No zbog promjene plana proveli smo neko vrijeme u rudarskom selu pričajući s rudarima u njihovim domovima, što nam je bilo od velike pomoći. Druge ili treće noći došli smo u rudnik te smo pratili rudara koji se penjao u vulkan, odnosno u krater." To se zaista isplatilo jer je upravo tamo Andrea snimio ključne slike. "To se vrijeme provedeno s rudarima pokazalo izrazito važnim jer nas je približilo ljudima, što je poboljšalo i njihovu reakciju; nije to nova metoda u fotoreporterstvu, ali doista pomaže!"

andrea frazzetta sony alpha 7RII rudari pokrivaju usta krpama dok oko njih leti sumpor

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16 – 35 mm f/2,8 GM | 1/125 s @ f/3,5, ISO 6400

Tako se Andrea u sumrak našao u aktivnom vulkanu, okružen kipućim dimom, dok su rudari s jezera na dnu kratera iznosili košare pune sumpora. Ne samo da je takvo okruženje negostoljubivo, već je do njega moguće stići samo usponom od 2750 m i spustom od 900 m u sam krater. To nije pothvat na koji biste se usudili poći s prepunom torbicom za fotoaparat, zar ne? "Ni u kom slučaju", smije se Andrea. "No dva fotoaparata Sony Alpha koje nosim na projekte znatno mi olakšavaju posao."

andrea frazzetta sony alpha 7RII svjetiljka na glavi rudara svijetli kroz zadimljenu atmosferu u rudniku sumpora

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16 – 35 mm f/2,8 GM | 1/30 s @ f/2,8, ISO 6400

Pitali smo ga o snimanju fotografija u mračnom i dinamičnom okruženju.

"Najbolje fotografije rudara u dimu snimljene su pri slaboj svjetlosti", objašnjava Andrea. "Morao sam prenijeti tu atmosferu, pa je mnogo fotografija snimljeno pri ISO-u od 6400 i 12800. Ponekad koristim i jednu vanjsku bljeskalicu, ali u tim bi slučajevima to narušilo atmosferu. Stoga sam fotografirao pri f/2,8 i uz visoke ISO-e."

Kako smo se osjećali kada je snimanje završilo? "Rezultati su bili sjajni – to je bio eksperiment u kojem smo testirali granice fotoaparata, ali sve je prošlo u najboljem redu."

Proizvodi spomenuti u ovom članku

ILCE-7SM2

α7S E-mount fotoaparat sa senzorom punog kadra

ILCE-7SM2

ILCE-7RM2

Fotoaparat α7R II sa senzorom punog kadra s pozadinskim osvjetljenjem

ILCE-7RM2

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm, F2,8 ZA

SEL35F28Z

SEL1635GM


FE 16 – 35 mm F2,8 GM

SEL1635GM

Andrea Frazzetta
Alpha Universe

Andrea Frazzetta

Italija

„Fotografija mi predstavlja idealni alat za istraživanje. Način otkrivanja svijeta, drugih osoba i samog sebe. Svakom snimljenom fotografijom „uzmete“ nešto, ali i vratite sudjelovanjem u snimanju i izražavanjem vlastitog gledišta. Svakom se snimkom zauzima stav.“

Prikaz profila


x