f/8 i prisutnost na mjestu zbivanja

Samuel Aranda 

Samuel Aranda trenutno boravi u rodnoj Barceloni u sklopu zadatka za New York Times. Tijekom našeg razgovora bio je sjetan i izjavio sljedeće: "Negdje sam pročitao da postoje dvije vrste fotografa: takozvani lovci i ribiči. Lovci traže ono što im je potrebno za njihovu priču. Ribiči? Mi smo možda ljeniji, kaotičniji. Ponekad ulovimo dobru ribu, no ako more nije dobro... priča završava drugačije."

Samuelov stav prema njegovu radu ne može se opisati na bolji način. Riječ je o novinskom fotografu koji se oslanja na prožimajuće osjećaje. Baš poput ribiča, draže mu se intimno povezati s objektima ili okolinom, a ne stajati na udaljenosti poput lovca. Budući da je osvajač nagrade World Press Photo of the Year (i mnogih drugih nagrada), a iza sebe ima karijeru dugu 20 godina, riječ je o pristupu koji se zasigurno isplatio. 

samuel aranda sony alpha 7RII ljudi sjede među ostacima rajčica i opuštaju se na festivalu tomatina
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1250 s f/5,0, ISO 800

Samuela najviše od svega zanimaju ljudi i njihove priče, njihova sreća i borba. Fotografija je samo alat s pomoću kojeg to prenosi. Budući da je rođen u okruženju gdje je politika bila važna, a otac mu je bio član komunističke stranke, izjavio je da je u njegovu domu oduvijek postojao duh aktivizma, što ga je i potaknulo na to da počne fotografirati svoje susjedstvo.

"Uvijek postoji neka drama s policijom i skvoterima. Počeli su uhićivati moje prijatelje, pa sam počeo snimati drame, demonstracije, a na kraju i sukobe s policijom."

samuel aranda sony alpha 7RII prosvjednik stoji ispred policajca tijekom nemira u kataloniji
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/125 s f/4,5, ISO 200

Postao je profesionalac s 19 godina, kada je počeo raditi za lokalne i nacionalne novine, a kada je navršio 21, preselio se u Jeruzalem da bi snimao sukobe. Od tada je pokrivao neke od najvažnijih priča našega vremena, uključujući arapsko proljeće, ratove u Iraku i Jemenu i epidemiju ebole u Sierra Leoneu. 

samuel aranda sony alpha 7RII sudaranje španjolskih divljih konja
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/800 s f/8,0, ISO 200

Vjeruje da su emocije ono najvažnije kod dobrog dokumentarnog fotografa. "Uvijek mi je to potrebno. Neovisno o tome koji fotoaparat koristim, neovisno o tome je li slika u fokusu, crno-bijelih nijansi ili pak u boji... uvijek je potrebno nešto osjetiti prilikom pogleda na fotografiju." Pri tome mu pomaže povezanost s osobama koje dokumentira. To je neka vrsta formule za Samuela: "Moram biti s ljudima. Primjer je bilo arapsko proljeće u Jemenu i Siriji; to su bili mladi ljudi koji su htjeli promjenu. Pustili su me da spavam u njihovim domovima i da ih pratim na frontu. Bio sam povezan s njima i to mi je olakšalo prenošenje priče."

samuel aranda sony alpha 7RII španjolski konjokradice pokušavaju obuzdati divlje konje
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/160 s f/7,1, ISO 50

"Postoje ograničenja", dodaje Samuel, "kao dokumentarni fotograf, moram biti zadovoljan sa svojim odlukama. Nikada ne stavljam posao na prvo mjesto. Ako se nalazim u situaciji kada mislim da ne moram snimiti određenu fotografiju ili kada se osoba ne osjeća ugodno, to ni ne učinim." Opisao je šestomjesečni zadatak tijekom kojeg je za New York Times pratio uličnog prodavača iz Afrike na ulicama Barcelone. Radilo se o priči o tome kako migranti stižu u Europu i načinu na koji preživljavaju.

"Pratio sam ga mjesecima, a onda me odjednom nazvao i rekao da ne želi da objavimo fotografiju jer je smatrao da ga iskorištavamo. Bilo je to šteta s profesionalne strane jer su emocije bile snažne, no nisam mogao ignorirati njegove želje. Moram pokazati poštovanje prema svojim objektima. To je poput dogovora. Oni pate i imaju stvarne probleme."

Oni koji čine suprotno, "lovci", zaboravljaju poantu onoga što rade te "dopuštaju sebi da postanu veći od samih slika".

samuel aranda sony alpha 7RII senegalski ribiči izvlače brod iz vode
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1000 s f/3,2, ISO 100

Izloženost takvim situacijama nešto je čega je svjestan, baš kao što zna i što će se dogodi ako bude zagrižen za priču: "Morate vjerovati u ono što radite, no morate se ponekad od toga i odmaknuti." Samuel je opisao kako je to učinio nakon praćenja epidemije ebole u Sierra Leoneu tijekom 2015.: "Kada je sve to završilo, nisam mogao nastaviti. Bio sam prepun emocija zbog svega što sam vidio. Morao sam uzeti pauzu da bih smirio um jer nikada nisam radio na nečemu tako teškom." Nastavio je i objasnio snažne emocije koje je osjećao, kako se osjećao kada je vidio bol koju ljudi proživljavaju, no i pozitivan efekt koji osoba može imati kao fotoreporter: "Objavili smo priču o bolnici koja nije imala resursa, u kojoj su ljudi umirali i ona je dospjela na naslovnicu novina New York Times. Tri dana kasnije stigla je pomoć i medicinske su nas sestre nazvale da bi nam zahvalile."

samuel aranda sony alpha 7RII ruža na pločniku nakon napada u barceloni
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/80 s f/8,0, ISO 100

Nedavno je tijekom pokrivanja pokreta za neovisnost u Barceloni Samuel saznao kako je to kada ne možeš pobjeći od onoga što snimaš. "Većina mojih prijatelja bila je dio pokreta, pa su iznad naših kuća mjesecima prelijetali helikopteri. Mnogo je ljudi prostrijeljeno, a prijatelj je čak izgubio oko. Trčao sam van da bih snimio ljude koje policija tuče, a zatim trčao natrag u kuću da bih te slike poslao u New York Times."

To je bio prvi put da je osjećao da je granica uništena. Nije bilo "sigurne udaljenosti. Nakon referenduma sam se odvezao u svoje selo i sve je bilo uništeno. Vojna je policija provalila u školu da bi skupila glasačke listiće i pretukla je ljude koje sam poznavao. U ruralnim je dijelovima bilo teže jer je u pitanju bila vojna policija. Zato su nam potrebni ljudi na fronti koji će ispričati sve te priče."

 Proizvodi spomenuti u ovom članku 

ILCE-7RM2

Fotoaparat α7R II sa senzorom punog kadra s pozadinskim osvjetljenjem

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm, F2,8 ZA

Samuel Aranda
alpha universe

Samuel Aranda

Španjolska

U fotografiji me zanimaju samo osjećaji.

Prikaz profila


x