Svjetla, kamera, akcija!

Chris Raphael 

Čak i ako film ima tisuće glumaca, puno više ljudi radi iza kulisa na pretvaranju koncepta u filmsku produkciju. Jedan od tih ljudi fotograf je filmskog seta. 

"Moja je uloga", kaže Chris Raphael, fotograf filmskih setova s 15-godišnjim iskustvom, "snimanje slika koje će prodati film. Te se slike mogu koristiti u novinama i časopisima te na plakatima u kinima ili na DVD-ima ili Blu-ray diskovima."

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24 – 70 mm f/2,8 GM | 1/640 s @ f/5,0, ISO 1000

Slike fotografa seta ključne su jer su bolje kvalitete od snimaka snimljenih filmskim ili digitalnim kamerama, pa ih je moguće višestruko povećati. Fotografi setova kao što je Chris ne snimaju samo portrete glumaca, već i sam proces snimanja filma, kao i događaje iza kulisa.

To zvuči kao posao iz snova, i za Chrisa to zasigurno i jest, no jasno je da podrazumijeva naporan rad. Radni su dani dugi, snimanja su nepredvidljiva, a za potrebnu snimku na raspolaganju je ponekad tek nekoliko sekundi. Dobar primjer toga su "specijali" ili "galerije" u kojima se snimaju tradicionalni portreti zvijezda filma.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 | 1/125 s @ f/5,0, ISO 1250

"Produkcijska tvrtka odabire vrijeme kada je većina glumaca na setu, pa postavljamo mobilni studio da bi ih po završetku snimanja scene mogli snimiti. Tvrtka odbija dodatno plaćati glumce za to snimanje, a tu su i troškovi struje, asistenata, najma rasvjetnih tijela... zato je potrebno snimiti dobre snimke, i to brzo. Pritisak se osjeća, ali to na mene pozitivno djeluje!"

Kako stvari funkcioniraju tijekom snimanja na setu? Kako radiš kad i svi ostali rade? "Obično zauzmem položaj pokraj kamere A; to je najbolje mjesto", kaže Chris. "To je kamera koju scenograf ima na umu prilikom postavljanja osvjetljenja, pa se većina akcije događa ispred nje. To su upravo i najvažnije slike koje pokušavam snimiti jer predstavljaju samu bit filma. Pred njom glavni glumci obično imaju svoje trenutke ili reakcije koje je potrebno snimiti."

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/125 s @ f/3,2, ISO 4000

"Kada osjetim da sam pokrio scenu", objašnjava Chris, "pokušat ću je snimiti iz drugog kuta, koji je uglavnom kod kamere B. Možda pak naiđem i na sjajan prizor iza kulisa."

Snimke iza kulisa otprilike su 5 % njegovog rada, no prilike se uvijek nude. "Ako prizor izgleda dobro s dizalicama i reflektorima, odmaknut ću se i snimiti široku sliku", kaže Chris. "Ponekad ćete vidjeti osvijetljenog snimatelja ili rukovatelja mikrofonom ili pak redatelja koji koncentrirano s producentima promatra monitore. Tvrtke posebno vole snimke redatelja prilikom razgovora s glumcima, no u tome treba biti oprezan. Svi su tada ozbiljni, pa ih ne smijem ometati."

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85 mm f/1,8 | 1/160 s @ f/3,2, ISO 6400

To nas dovodi do stvari na koje se prema Chrisovu mišljenju snimatelj filmskih setova mora usredotočiti, a to je da ga se ne vidi ni ne čuje. Osim godina iskustva, u tome mu pomaže α7R III.

"Iako se dobro smjestiti pokraj kamermana, fotograf seta ne smije biti u vidnom polju glumaca. Ni u kom slučaju ne želite gledati u njih kroz objektiv jer ih to može omesti. U tim je slučajevima zakretni zaslon fotoaparata vrlo koristan. Mogu se sakriti iza rukovatelja mikrofonom ili asistenta i kadrirati snimku bez da me itko vidi. Ako želim, mogu čak i snimati s udaljenog mjesta."

Što se tiče nečujnosti, način rada tihog snimanja fotoaparata α7R III izrazito je koristan. "Nekad smo koristili uređaj koji smo zvali balon", objašnjava Chris, "koji je zapravo veliko kućište za fotoaparat koje ne propušta zvuk. No to nije bilo idealno rješenje jer nismo vidjeli oko 60 % kadra, nismo mogli prilagođavati ekspoziciju ni fokus, a uz to su bili veliki i teški. Koristio sam ih 10 – 12 godina. Kad su se na tržištu pojavili uređaji bez zrcala i s tihim zatvaračima, život mi je odmah postao lakši."

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24 – 70 mm f/2,8 GM | 1/125 s @ f/2,8, ISO 800

Je li zadatak snimatelja setova samo dokumentacija produkcije? Mogu li fotografi kao što je Chris u taj posao unijeti svoju kreativnost? "Prostor za izražavanje postoji", kaže Chris, "iako je do određene mjere to samo dokumentacija. Kada u prvih par pokušaja snimim glavne fotografije u nekoliko različitih veličina, mogu se posvetiti onome što volim". Budući da se snimatelji setova susreću s ograničenjima povezanim s osvjetljenjem i kompozicijom, Chris svoj pečat dodaje promjenom dubine polja ili brzine zatvarača, zbog čega se slike razlikuju od kadrova iz filma.

Uzmimo u obzir, primjerice, akcijsku scenu. "Ako glumac udara nekog šakom ili snimam automobilsku potjeru, ne želim samo snimati pri 1/500 ili 1/1000 s pa zamrznuti kadar", kaže, "Želim energiju, zamućenje, ali i zadržati lice u fokusu. Stoga smanjujem brzinu zatvarača na oko 1/60 s. Isto vrijedi i za jureći automobil – umjesto zamrzavanja i statične i dosadne snimke, radije dočaravam kretnju panoramskom snimkom. To je jednostavno uzbudljivije."

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-kneels-by-a-building-following-an-explosion

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24 – 70 mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/4,0, ISO 6400

Chrisov pristup akcijskim scenama u filmovima utemeljen je na njegovom iskustvu sa sportskom fotografijom, dok mu godine koje je proveo kao fotograf portreta i modnih događaja pomažu u snimanju studijskih portreta glumaca. "Počeo sam raditi za veliku sportsku agenciju, pa prešao na asistiranje fotografima portreta. Fotografirao sam i za jednu kazališnu tvrtku, pa sam se uključio kada je jedan poznanik producirao film u Londonu (Ljubav i ostale katastrofe). Tu je zapravo sve i počelo. Za mene je to bio pun pogodak jer uvijek snimam nešto drugo, a i surađujem s izvrsnim timovima."

To raznoliko iskustvo ključno je za njegovo vladanje različitim objektima i situacijama na filmskom setu. "Na poslu me dočekuje mješavina lošeg osvjetljenja, akcije, portreta i pejzaža. Iskustvo mi omogućuje da se brže prilagodim i da ne propuštam ključne trenutke. Filmska tvrtka troši milijune dolara, pa nije moguće ponavljati scenu jer ste vi gledali u fotoaparat. Jednostavno morate znati koja je brzina zatvarača i širina objektiva pogodna za scenu te biti spremni. Nema vremena za pogreške!"

Proizvodi spomenuti u ovom članku 

ILCE-7RM2

Fotoaparat α7R II sa senzorom punog kadra s pozadinskim osvjetljenjem

ILCE-7SM2

α7S E-mount fotoaparat sa senzorom punog kadra

ILCE-6300

E-mount fotoaparat α6300 sa senzorom APS-C formata

SEL2470GM

FE 24 – 70 mm F2,8 GM

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

UK

Scenska je fotografija najbolje fotografsko područje u kojem sam dosad radio. Svaki je dan na setu drukčiji i još uživam dok radim…

Prikaz profila