Povežite se

Gábor Erdélyi

Da biste snimali vrhunske fotografije s putovanja, nemojte slijediti unaprijed određene korake. Izbjegavajte poznate kadrove i postavljanje tronošca na mjesta na koja se obično postavlja. Osim toga, nemojte se prema predmetima snimanja odnositi kao prema žrtvama fotografskog safarija.

Gábor Erdélyi smatra da je za snimanje sjajnih fotografija ključno u potpunosti se povezati sa svijetom koji snimate. Naposljetku, ako sami niste dio avanture, ne možete ni od osoba koje gledaju slike očekivati da se tako osjećaju.

"Za mene je bit snimanja putovanja u užitku pretvaranja novih iskustava u vječne trenutke.", kaže Gabor. "Cilj putovanja mora biti avantura i otkrivanje novih stvari. Za svoja putovanja trebam samo dva fiksna datuma: datum polaska i datum odlaska. U glavi imam okvirni plan o onome što me zanima, ali izbjegavam klasične turističke atrakcije. Od lokalnih ljudi tražim informacije o rutama i putovima te koristim što manje javnog prijevoza. Ako je moguće, svugdje idem pješke."

gabor erdelyi sony alpha 7RII tamna i prigušeno osvijetljena uličica noću

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35 mm f/1,4 | 1/200 s @ f/2,2, ISO 3200

"Fotografija putovanja obuhvaća mnogo različitih disciplina, primjerice fotografiranje portreta, prirode i pejzaža te dokumentarnu fotografiju. Za mene je fotografiranje putovanja stoga posebno stanje uma. Moji izleti traju barem od četiri do pet tjedana, što mi dopušta da se prepustim kulturi i atmosferi mjesta. Zbog toga samo putovanje zapravo postaje projekt, dok su slike odjeci unutarnjeg iskustva."

gabor erdelyi sony alpha 9 pješački prijelaz u polusjeni koji prelazi mnoštvo osoba

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50 mm f/1,8 | 1/640 s @ f/8,0, ISO 320

Gábor kaže da su mu tijekom putovanja od ogromne pomoći fotoaparati tvrtke Sony bez zrcala. "α7R III moj je glavni uređaj. Malen je i praktičan te lagan, što je važno kada ste u pokretu. Na dvomjesečnom putovanju vrlo je važno koliko toga svaki dan nosite sa sobom. Zaslon koji se preklapa i iznimno brz fokus čine ga savršenim partnerom na putovanjima, a način fokusiranja Eye AF posebno mi je koristan prilikom snimanja portreta."

Gábor nam kaže i da su jednostavnost snimanja i prilagodljive kontrole velika prednost jer mu omogućuju da radi brže i da brže reagira na predmet snimanja. "Snimam u ručnom načinu rada te postavke koje su mi najvažnije programiram na glavne gumbe: to su ISO, načini automatskog fokusiranja i način tihog snimanja koji su korisni prilikom snimanja na putovanjima.".

Za Gábora putovanja predstavljaju odmor od standardnog profesionalnog rada u sklopu kojeg snima portrete, modu i aktove za velike časopise. Njegov je pristup tim dvjema vrstama rada potpuno različit.

gabor erdelyi sony alpha 7RII osoba koja pleše i baca snažnu sjenu na zid snimljena u zraku

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 50 mm f/1,4 | 1/800 s @ f/6,3, ISO 125

"Kada snimam portrete, koncentriram se i pripremam za svako snimanje, dok je situacija s putovanjima potpuno drugačija. Obično se ne ponašam kao svjestan umjetnik te ne organiziram svoja putovanja radi određenog projekta. Pouzdajem se u svoje dojmove i uživam u slobodi koju mi omogućuju putovanja i fotografiranje; spontanost mi je iznimno važna."

Gábor kaže da na duljim putovanjima nađe vremena za istraživanje: "Moje zadnje putovanje u Japan, koje je obuhvaćalo tri izleta, trajalo je gotovo pola godine. To znači da sam imao vremena za istraživanje. Prva iskustva istinski impresioniraju putnike, pa ne vide dalje od površine." 

Unatoč namjerno nesvjesnom načinu rada, u Gáborovim projektima s putovanja uočljiva je pretežita tema. "Vrlo sam zainteresiran za odnos čovjeka i njegova okruženja, odnosno veze između životnog prostora koji je stvorio gradski čovjek, grada te ljudi koji žive u njemu. Ako svjesno nešto tražim, to su obično zatvorene supkulture. U Japanu su me, primjerice, zaintrigirali napušteni gradovi u pustim krajolicima te kultura kupanja, odnosno svijet onsena." 

gabor erdelyi sony alpha 9 crveni nadsvođeni prolaz u japanu u kadru između jesenskog lišća

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | 18 mm f/2,8 | 1/320 s @ f/7,1, ISO 1000

Gábor se uvijek voli povezati s osobama koje dokumentira na svojim putovanjima te izbjegava nedostatak osobnog dodira koji je vidljiv u snajperskom stilu ulične fotografije. "Ljudi me izrazito zanimaju jer mi veza s njima omogućuje da na vjeran način prenesem priču o njima i njihovu okruženju. Tijekom putovanja vrlo je važno povezati se s ljudima; ponekad započnem razgovor ili s nekime popijem pivo, no ponekad je dovoljan i samo kontakt očima."

gabor erdelyi sony alpha 7RII muškarac sjedi ispod prigušenog svjetla u kuhinji i jede s pomoću štapića

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35 mm f/1,4 | 1/25 s @ f/6,3, ISO 2000

Što se tiče objektiva, Gábor najviše koristi FE 12 – 24 mm f/4 G, FE 24 – 70 mm f/2,8 GM i FE 70 – 200 mm f/2,8 GM koji mu omogućuju "svestranost pri kadriranju i vrhunsku kvalitetu slike. Uvijek sa sobom imam i fiksne objektive f/1,4 za fotografije pri slabom osvjetljenju, primjerice FE 85 mm f/1,4 GM."

gabor erdelyi sony alpha 9 kapi vode snimljene na prozoru s uličnim svjetlima u pozadini

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50 mm f/1,8 | 1/250 s @ f/4,0, ISO 640

Rezultat pravilnog povezivanja s okruženjem izdvajanje je različitih predmeta fotografije s putovanja i njihovo pretvaranje u nešto što je u cijelosti egzotično, kaže Gábor; zasebni elementi postaju vizualni esej koji na pravi način prenosi priču mjesta i kulture u kojoj ste se našli te postavlja osobe koje snimate u pravi kontekst.

Proizvodi spomenuti u ovom članku

ILCE-9

α9 fotoaparat bez zrcala punog kadra sa slojevitim slikovnim CMOS senzorom

ILCE-9

ILCE-7RM2

Fotoaparat α7R II sa senzorom punog kadra s pozadinskim osvjetljenjem

ILCE-7RM2

SEL50F18F

FE 50mm F1.8

SEL50F18F

Gábor Erdélyi
Alpha Universe

Gábor Erdélyi

Mađarska

Jedno je snimiti fotografiju izgleda osobe, a druga snimiti portret onoga što ta osoba zapravo jest.

Prikaz profila


x