Promjena

Kaisa Lappalainen

"Učinite više." Nema boljeg savjeta za fotografe divljih životinja i to je metodologija koja obilježava cijeli opus Kaise Lappalainen, uključujući njezin najnoviji projekt koji se odnosi na Tasmanijsku kišnu šumu u području umjerene klime i njezine stanovnike.

Ali učiniti više čega i kako? Za Kaisu to znači otići dalje u geografskom smislu, učiniti više u kreativnom smislu i ostvariti veći utjecaj fotografija u političkom smislu.

kaisa lappalainen sony alpha 9 mali sisavac u džungli

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/640 s @ f/2,8, ISO 2000

Cijenjena voditeljica safari tura s odrađenim brojnim turama po Africi, Kaisa snima prirodu od svoje 15. godine, najprije pomoću starog DSLR-a, a nedavno je prešla na Sony α9.

No u Tasmaniju ju je odvelo nešto sasvim drugo. „Krenula sam u Australiju na vjenčanje prijateljice”, kazala je, „i pomislila sam ako već letim 20 sati, trebala bih učiniti još nešto na istom putovanju. Nikad nisam bila u Tasmaniji, ali sam fascinirana tamošnjom prirodom jer ne postoji mnogo mjesta na svijetu s takvim kišnim šumama u umjereno hladnoj klimi. Htjela sam to doživjeti i vidjeti iz prve ruke”.

 

kaisa lappalainen sony alpha 9 mali sisavac na polju

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/2500 s @ f/2,0, ISO 100

Kaisa je odmah osjetila povezanost s Tasmanijom zbog problema s očuvanjem prirode. "Tasmanija se suočava s ogromnom prijetnjom zbog sječe stabala", objasnila je, "i s istim se problemom suočavamo u Finskoj – istovremeno pošumljavamo i proizvodimo toaletni papir! Velika je razlika to što u Tasmaniju dolaze velike tvrtke i sijeku tisućugodišnja stabla da bi posadile više eukaliptusa. Šume su drukčije, ali problemi su isti. Životinjske su vrste uvijek ugrožene zbog nestanka staništa". Da bi pridonijela širenju informacija o tome što se događa u tom području, Kaisa je odlučila napraviti projekt posvećen toj regiji.

kaisa-lappalainen-sony-alpha-9-tasmanijska-ptica-stoji-na-otvorenom

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS | 1/1250 s @ f/5,6, ISO 400

Kada je riječ o vizualnom prijenosu poruke, Kaisa je razvila dokumentaristički, pripovjedački stil. "Važno je imati kontekst", kazala je, "da bi gledatelji mogli vidjeti životinju, ali i okoliš i njezino stanište".

Zato Kaisa naglašava koliko je važno ne usredotočiti se isključivo na krupne planove i po njezinu mišljenju tu neki fotografi griješe prilikom snimanja portretnih i akcijskih snimki životinja.

kaisa lappalainen sony alpha 9 jato tasmanijskih ptica strpljivo stoji u visokoj travi

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/320 s @ f/2,8, ISO 320

"Mislim da fotografi divljih životinja moraju proći kroz tri faze", objasnila je Kaisa. "Prva je faza što više se približiti životinji i ispuniti kadar, kao da se radi o portretu. Druga je faza snimanje objekta snimanja u njegovu okruženju, odnosno davanje konteksta. U trećoj se fazi umjetnički izražavate kroz pomicanje ili male brzine zatvarača, što više umjetnički, a manje dokumentaristički pristup. Sve u svemu, raznolikost znači bolji projekt".

kaisa lappalainen sony alpha 9 ježak njuška tlo u potrazi za hranom

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS | 1/1250 s @ f/2,8, ISO 400

Zbog takvog je pristupa ključno koristiti različite objektive i Kaisa ih koristi tri: FE 16 – 35 mm f/2,8 GM, FE 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS i FE 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 GM OSS, tako da ima sve – od super širokokutnog do super telefoto objektiva.

"Volim sve nositi sa sobom", objasnila je, "i da bih ubrzala stvari, imam dva tijela fotoaparata α9. Obično imam objektiv od 100 – 400 mm na jednom tijelu fotoaparata i objektiv od 70 – 200 mm na drugom, ali mnoge su snimke u Tasmaniji snimljene s novim FE 400 mm f/2,8 GM OSS objektivom, koji je fantastičan".

Koje su prednosti korištenja više tijela fotoaparata? "Mogu mnogo brže reagirati nego kada mijenjam objektive. Životinje su brze i njihovo je ponašanje kratkotrajno, pa često nemam dovoljno vremena za zamjenu objektiva", kazala je Kaisa.

Kaisa tvrdi da je nošenje više tijela fotoaparata i objektiva moguće samo zato što je prešla na manji i lakši Alpha komplet. "Sada bez potpore mogu koristiti i objektiv od 400 mm, koji je inače težak", objasnila je Kaisa.

kaisa lappalainen sony alpha 9 dva klokana bore se za prevlast

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/800 s @ f/2,8, ISO 1600

"Prelazak na α9", nastavila je Kaisa, "bio je veliki korak nabolje u pogledu performansi u odnosu na moj stari DSLR. Sada se ne bih mogla vratiti natrag, ponajviše zbog performansi automatskog fokusiranja, koje je ključno za snimanje divljih životinja. Mogu biti sigurna da će pratiti životinju u letu ili trku i zadržati je u fokusu".

Nastavila je: "Za akciju i nepredvidljive objekte snimanja koristim kontinuirano automatsko fokusiranje sa širokim područjem zone, ali za portrete se prebacim AF za pojedinačne snimke s uskim područjem i mogućnost zumiranja uživo radi provjere je li slika oštra upravo tamo gdje želite je fantastična. Kad god na snimanje vodim grupe korisnika DSLR-ova, ja sam uspješna, a oni ne uspiju snimiti ono što su htjeli".

Kakvom se učinku svog projekta Kaisa nada?

"Na kraju krajeva, najvažnije je da ljudi shvate da njihovi postupci imaju posljedice. Moramo shvatiti da su, bez obzira na to radi li se o lokaciji u našoj blizini ili na drugom kraju svijeta, problemi isti. Imamo ta prekrasna okruženja, ali ona će nestali ako ne promijenimo svoje ponašanje".

Proizvodi spomenuti u ovom članku

ILCE-9

α9 sa slojevitim CMOS senzorom punog kadra

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70 – 200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Kaisa Lappalainen
Alpha Universe

Kaisa Lappalainen

Finska

Snimanje ugroženih vrsta u njihovom prirodnom staništu ono je što me pokreće. Znam da te životinje ili staništa sljedeći naraštaji možda više neće moći vidjeti. Zbog toga je još važnije širiti slike našeg prekrasnog planeta i raznovrsnih okoliša prisutnih na njemu.

Prikaz profila


x