Glazba za vaše oči

 Kaupo Kikkas

"Za mene je glazba daleko najbolji oblik umjetnosti", izjavio je Kaupo Kikkas kada smo ga upitali o njegovim najvećim strastima. To je možda iznenađenje za one koji su vidjeli njegove fantastične portrete, no zapravo ne bi trebalo biti. Kada pogledate Kaupova djela, njegovu povijest i suštinsku vezu između strasti i kreativnosti, sve zapravo ima savršenog smisla. 

"Glazbu krasi nemjerljiva apstrakcija. Fotografija je moja druga ljubav, no mnogo mi ju je lakše opisati jer je bliža stvarnosti. Zašto sam onda fotograf? Mislim da sam svijetu korisniji kao dobar fotograf nego kao prosječan glazbenik!"

Naravno, Kaupova iskrenost obuhvaća i skromnost, no njegova kombinacija strasti zapravo nam otkriva da specijalizacija na području fotografije ima snažan efekt; riječ je o fokusu i predanosti koja često odvaja sjajne snimke od onih prosječnih. Specijalizacija podrazumijeva pronalazak teme koju ne možete prestati snimati, one koja je toliko prirodna i ugodna da više nemate osjećaj kao da radite. Snimajte ono što volite i ljudi će to uočiti na vašim slikama i na to će reagirati. Kada je riječ o Kaupovim djelima, zaista možete osjetiti njegovu ljubav prema glazbi u samim slikama.

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 dirigent drži palicu uz slabu rasvjetu
 © Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 85 mm f/1,4 GM| 1/250 s @ f/6,3, ISO 200

Naravno, nije sve došlo odjednom. Elementi su se poklopili kao što se note stapaju u akorde. "U Estoniji sam pohađao glazbenu školu sovjetskog stila, a one imaju grub i ozbiljan pristup. Postojao je zapravo samo jedan izbor: možeš biti glazbenik ili propali glazbenik", pojasnio je Kaupo. Čak ga je i onda zanimala fotografija i oduševio se kada je nabavio prvi digitalni fotoaparat u Estoniji, koji je imao samo 0,3 megapiksela. Kupio je i fotoaparat s filmom koji je koristio za učenje tradicionalnih tehnika, a nakon završetka školovanja spajao je kraj s krajem radeći kao honorarni fotograf u Finskoj, gdje je studirao fotografiju. Na kraju se osjećao kao da treba donijeti odluku. "Glazba je bila ono za što sam se obrazovao i podrazumijevala je potencijalnu karijeru, no nisam više ništa mogao raditi polovično. To je moje pravilo, ne želim stvari raditi napola."

No, istina je bila da jednom glazbenik ostaje uvijek glazbenik, pa je nakon 10 godina odlučio povezati svoje strasti i usredotočiti se na rad s glazbenicima koje poznaje. Prvi mu je klijent bio učitelj klarineta. I dalje je ipak imao određene sumnje.

"Mislio sam da se neću moći u potpunosti specijalizirati u Estoniji. Ondje nema zarade ako radite samo na klasičnoj glazbi, no pomislio sam da bih to mogao raditi na međunarodnom tržištu. Nekoliko sam sesija odradio besplatno, a zatim sam počeo naplaćivati manju cijenu da bi se moje ime pročulo. Na kraju sam mogao prestati raditi sve komercijalne poslove (koji su se više plaćali) i posvetiti se samo glazbi."

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 3 glazbenika stoje u prozoru
© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70 mm f/2,8 GM| 1/125 s @ f/5, ISO 1600

Naravno, glazbena je fotografija široko područje, a Kaupovi su portreti jedna od mnogih niša. "Riječ je o pojednostavljenju, no za mene postoje glavne dvije vrste. Tu je glazbena fotografija umjerena prema događajima i ona koja je više dokumentarnog tipa, a one mogu obuhvaćati koncerte ili festivale. Koncertne fotografije mogu biti umjetničke, no rijetko dosegnu tu kvalitetu, a to se od njih ni ne očekuje. S druge strane, tu su portreti, odnosno ono čime se ja bavim. Riječ je o drugačijem pristupu jer je potrebna povezanost s objektom", izjavio je Kaupo. To je moguće vidjeti u prirodnosti a kojom njegovi objekti drže svoje instrumente.

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 pijanist se pretvara da svira uz dramatičnu sjenu iza njega

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70 mm f/2,8 GM| 1/160 s @ f/11, ISO 100

"Ako se niste uspjeli povezati ili ako pak sesiji pristupate na krivi način, vrlo je lako završiti s neuspjehom, no trik je shvatiti da sesija snimanja portreta nije samo jednosmjerna komunikacija. Riječ je o duetu, a ne o solo izvedbi. Kada radim s glazbenicima, naglasim da je to 'poput komorne glazbe', a oni to dobro razumiju jer su pijanist i violončelist dobra kombinacija… koja obuhvaća i povjerenje. Ista je stvar i s fotografijom. Ako se samo jedna osoba trudi, to nije dovoljno. Potrebna je suradnja na ostvarenju cilja." 

On tvrdi da je to rezultat empatije i povezanosti s objektom, ali i da mu njegovo duboko razumijevanje glazbe pomaže pri stvaranju veza koje su osobnije, što je vidljivo i na slikama.

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 muškarac sluša glazbu zatvorenih očiju
© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 85 mm f/1,4 GM| 1/250 s @ f/2,0, ISO 2500

Fotografiranje je za neke osobe stresno, pa mu je opuštanje i poštivanje objekata zaista važno. To je vidljivo na njegovim slikama i u opuštenosti objekata. "Na mnogim se portretima može vidjeti da osoba ima previše zraka u plućima i da su ramena ukočena, pa je stav obramben…", izjavio je Kaupo. Da bi se to spriječilo, treba suosjećati s osobom, a ne biti isključivo fotograf koji je došao sa svojim ciljem. Ako želite nametnuti stil ili ideje koje objektu ne odgovaraju, stvari mogu vrlo brzo poći po zlu. "Tehnika ne smije nadmašiti objekt. U suprotnom će rezultat više govoriti o tehnici nego o samom objektu." 

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 violončelist sjedi obasjan dramatičnom zrakom sunčeve svjetlosti

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70 mm f/2,8 GM| 1/100 s @ f/3,2, ISO 1000

Korištenje sjajnih lokacija ima veliku ulogu u Kaupovim djelima. Velik broj njegovih slika prikazuje zanimljive pozadine ili scene koje naglašavaju objekt, no ne nalaze se ondje slučajno. Kaupo s vremenom mentalno bilježi lokacije: "Uvijek hodam otvorenih očiju i pokušavam pronaći dobra mjesta. Ponekad određenu lokaciju godinama nosim u svojoj glavi. Primjer je ova stara tresetna močvara u kojoj je korijenje staro stotinama ili tisućama godina. Izgledala je neobično i apokaliptično. Odjednom sam pronašao objekt koji je imao smisla u tom okruženju." 

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM3 muškarac oponaša anđela s krilima

© Kaupo Kikkas | Sony α7R III + 24-70 mm f/2,8 GM| 1/160 s @ f/5,6, ISO 200

Kaupo tvrdi da mu zanimljive lokacije pomažu da zadrži svježinu za sebe i svoju publiku, a iz istog razloga odvaja vrijeme i za osobne projekte.

"Svake mi je godine sve važnije da se ne ponavljam kao portretni fotograf. Da, objekti se mijenjaju, no bojim se oblikovanja previše prepoznatljiva vizualnog stila. Moram raditi onako kako ja želim – u okviru svoje slobodne umjetnosti – gdje me ideja pronalazi i ja na nju reagiram na svoj način. Tako mogu dati ono najbolje od sebe kao fotograf, no i dalje sam iznimno sretan što mi je moje područje djelovanja najvažnija stvar na svijetu."

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 violončelist stoji ispred zgrade sa staklenim prozorima

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70 mm f/2,8 GM| 1/640 s @ f/7,1, ISO 400

 Proizvodi spomenuti u ovom članku 

ILCE-7RM2

Fotoaparat α7R II sa senzorom punog kadra s pozadinskim osvjetljenjem

ILCE-7RM3

Fotoaparat α7R III punog kadra od 35 mm s automatskim fokusiranjem

SEL2470GM

FE 24-70 mm f/2,8 G Master

TEST
SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

Kaupo Kikkas
Alpha universe

Kaupo Kikkas

Estonija

Radite naporno i s ljubavlju, sve će drugo doći samo po sebi.

Prikaz profila


x