Uvođenje osobnosti u portrete

 Steffen Böttcher

"Fotografija je sport komunikacije", izjavio je Steffen Böttcher kada smo ga upitali o njegovu radu na području portreta i mode, "što je zapravo sreća jer volim komunicirati." To je istina; za koji se god stil portreta odlučili, jedina stvar koja je važna jest reći nešto važno o objektu. Ako je osoba anonimna, to zapravo nije portret. 

Steffernovi portreti govore puno o karakteru osobe, a on tvrdi da je osim različitih drugih važnih tehnika važno u obzir uzeti i vizualnu priču lokacije.

"Pri snimanju dobrog portreta veoma je važno imati odgovarajuće okruženje jer ono može reći puno o osobi. Njima, njihovim djelima, njihovu stanju uma... Ne želim slike koje nemaju osobnosti. Nemam ništa protiv osnovnih portreta, moderni su i korisni, no na svojim slikama želim da okruženje pomaže pri stvaranju priče, kao što su političar u knjižnici ili kuhar u kuhinji. Želim da ono dočara njihovu osobnost." 

steffen-boettcher-sony-alpha-9-muskarac-sjedi-na-podu-skladista
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85 mm f/1,8 | 1/500 s @ f/2,5 ISO 320

Pametno korištenje lokacije olakšava objektima da budu ono što jesu: "Isto je s glumcima na snimanjima filma kojima je potreban set ili lokacija, a ne zeleni zaslon na koji ne mogu reagirati, ali i s glazbenicima i pjevačima kojima trebaju pozornica i publika. Ne možete izvaditi životinju iz njezina prirodnog okruženja i očekivati da će se ponašati prirodno. Isto je s ljudima."

 Steffen je radio kao grafički dizajner 12 godina prije no što je postao fotograf na puno radno vrijeme i to mu je zasigurno pružilo vrhunsku pozadinu prepunu vizualnog jezika, odnosno razumijevanja načina na koji slike mogu prenositi ideje. I sam tvrdi da su mu godine provedene na području grafičkog dizajna pomogle da shvati osnove, kao što su dobra kompozicija, korištenje komplementarnih boja i način strukturiranja slike. Uz te je vještine "jednostavno prijeći na fotografiju jer ne krećete od nule. Samo sam želio biti kreativan – to mi je bio najvažniji poriv i nisam se htio ograničiti tehnikalijama."

steffen-boettcher-sony-alpha-9-crno-bijeli-portret-dame-plave-kose
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85 mm f/1,8 | 1/160 s @ f/11 ISO 50

Smatra da previše fotografa pristupa fotografiji s tehničke strane i fokusira se na igranje s postavkama i opremom. Za njega to ne igra tako veliku ulogu: 

"Za mene je fotografija više od stvaranja slike. Nije važan samo fotoaparat. Važno je gledati svjetlost, elemente kompozicije, boje... Nije riječ samo o tehničkoj vježbi. Na taj je način važno oblikovati fotografiju u glavi prije uzimanja fotoaparata u ruke." 

Aspekt koji mu pri tome pomaže jest zaslon fotoaparata α9 tvrtke Sony koji se može nagnuti. "Volim oblikovanje kompozicije na zaslonu zbog nekoliko razloga", objasnio je. "Kada oblikujem kompoziciju putem tražila, mogu zaboraviti elemente jer ono što vidim nalikuje stvarnom životu." Oko kreće prema objektu, a ne prema kompoziciji kao cjelini? "Da, zato što koristite zaslon i na taj način vidite kompoziciju. Kao da je riječ o tiskanoj verziji završenog djela. Bit ćete udaljeniji i moći ćete biti objektivniji."

steffen-boettcher-sony-alpha-9-djevojka-sa-suncanim-naocalama-smije-se-tijekom-snimanja

© Steffen Böttcher | Sony α9 + 35 mm f/1,4 | 1/1600 s @ f/1,4 ISO 50

Povratak umjetnosti komunikacije i, u Steffenovu slučaju, sjajnog aspekta oblikovanja kompozicije pomoću LCD zaslona fotoaparata jest ono što mu omogućuje da se jednostavnije poveže s objektom bez "štita" fotoaparata. "Kao fotografu zaista mi pomaže kada skinem tu masku. Sve postaje osobnije i povezanije s objektom. Način na koji ljudi reagiraju zaista se promijeni, i to je moguće odmah vidjeti. Tako mi se mnogo jednostavnije fokusirati na objekt i poboljšati interakciju, naročito zbog toga što se uz AF i ekspoziciju fotoaparata α9 mogu zaista u potpunosti osloniti na sam fotoaparat. Ne moram razmišljati o tehnici, samo o kompoziciji i komunikaciji."

Razgovor je zapravo velik dio onoga što Steffenove portrete čini toliko posebnima. "Kada mi fotoaparat ne prekriva lice, mogu razgovarati s ljudima i pomoći im da se opuste. Ne rade to svi svaki dan, pa im je potrebno malo ohrabrenja. Puno pričam i tako im pomažem da steknu osjećaj da ne moraju glumiti, već da budu svoji. Ja sam zadužen za snimanje prekrasnih trenutaka." 

steffen-boettcher-sony-alpha-7RIII-par-u-trapericama-pozira-pokraj-oceana
© Steffen Böttcher | Sony α7R III + 35 mm f/1,4 ZA | 1/1250 s @ f/3,5 ISO 200

Većina portretnih fotografa razgovara sa svojim objektima; no nije dovoljno prazno pričanje, važno je obratiti pozornost na to kako to činite. 

"Mnogi su previše izravni, što ljude može učiniti nervoznijima i zabrinutijima. Ne želim da se pitaju 'gdje gledam?' ili 'gdje trebam usmjeriti bradu?', već da prestanu razmišljati o sebi i o tome kako izgledaju."

Neke od metoda koje koristi jesu uvođenje priča u razgovor i promjena načina na koje ih predstavlja ovisno o tome koje osjećaje želi probuditi kod svojih objekata. "Neki fotografi kažu 'mislite na nešto lijepo' i očekuju reakciju. Ne funkcionira to tako; treba biti pametniji, osjećajniji. Ako želim da osobe izgledaju junački, pričam im priče o junacima. Ako želim da im bude udobno, pričam im priče o ugodnim situacijama, na primjer o svom prekrasnom odmoru."

Njegov je ključni savjet: "Poslužite se razgovorom da biste odvojili osobu od trenutka. Slično kao pri režiranju baleta, no radi se o podsvijesti. Oni će vas slušati i odgovarati. To je najbolji način komunikacije."

 Proizvodi spomenuti u ovom članku 

ILCE-9

α9 fotoaparat bez zrcala punog kadra sa slojevitim slikovnim CMOS senzorom

ILCE-7RM3

Fotoaparat α7R III punog kadra od 35 mm s automatskim fokusiranjem

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F 1,4 ZA

SEL85F18

FE 85mm F1.8

Steffen Boettcher
alpha universe

Steffen Boettcher

Njemačka

U životu treba govoriti DA.

Prikaz profila


x