Snaga osjećaja u makro fotografiji

Petar Sabol

Makrofotografija i svijet divljine tehničke su teme, ali sama tehnika bez osjećaja ne znači ništa. Kadar može biti pun, a da je slika i dalje... prazna. Nagrađivani fotograf prirodnih ljepota Petar Sabol to prekrasno ilustrira. Njegove su fotografije tehnički savršene, ali i vizualno uzbudljive te fasciniraju prelazeći granice znanstvenog.

“Mnogo je stvari koje morati dobro podesiti, a sve može postati problem. Svjetlo, brzina zatvarača, fokus, dubina polja… makro je izuzetno tehnička disciplina. Potom je tu i okoliš, objekt može odletjeti, ili vjetar pomakne stabljiku. No morate pobijediti sve to i dopustiti da izroni umjetnička vizija. Utvrdio sam da se to događa kad sam opušten, ugođen s objektom… tada možete taj osjećaj pretočiti u sliku, u umjetnički izričaj. Ali, nisam savršen – to mi ne uspijeva svaki put.”

Petar govori o nevjerojatnoj fotografiji vodomara koji je upravo zaronio. To nije bio plod sreće. Trebalo je uložiti napor. Tom djeliću sekunde u kojem se ukazala prilika prethodili su mjeseci napornog rada.

Petar Sabol Slide 1
© Petar Sabol | Sony α77 | 70-200 mm f/2.8 G | 1/640 | f/8.0 | ISO 200

 “Nakon ove sam fotografije doslovno vrištao! Bio je to prekrasan trenutak. Kulminacija dugotrajnog procesa. Dobro sam upoznao vodomara fotografirajući ga na granama prije nego što sam došao na zamisao da učinim nešto drukčije – kako bi izgledao pod vodom? Bila je to najveća brzina u to doba, 12 kadrova u sekundi, velike mogućnosti hvatanja trenutka. A ovo je samo jedan od brojnih kadrova. Sad imamo α9 s 20 fps. To je brzina koju nam Sony pruža kako bismo uhvatili trenutak.”

Koristeći se vrećicom za podvodno snimanje, Petar je uronio fotoaparat oko 50 cm ispod površine, dovoljno duboko da se osjeti uranjanje u rijeku, ali i dovoljno plitko da svjetlo ostane snažno. Da bi se reproducirale žive, prirodne boje, i dan je morao biti sunčan.

“Sve je za fotografiju vodomara postavljeno ručno: fokus, brzina zatvarača, otvor blende, kao i kompozicija mjesta na kojem sam htio da zaroni. Razbacao sam ondje hranu za ribe da bih privukao njegov plijen. Sve dalje od toga bila je metoda pokušaja i pogrešaka. Ne možete pomicati fotoaparat, samo reagirati na objekt. Ne vidite što snimate. No imao sam strast koja me tjerala dalje i viziju onoga što bih mogao napraviti. Bilo je i frustracija; ponekad je bio savršeno fokusiran, ali malo izvan kadra, ponekad savršeno kadriran, ali izvan fokusa… morao sam biti uporan!”

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α77 + 100 mm f/2.8 Macro | 1/8 s @ f/13, ISO 100

Ono što je ujednačeno u cjelokupnom Petrovom radu jest posvećenost svjetlu. Svjetlo stvara prirodni svijet pa se podrazumijeva da njegova reprodukcija treba biti cilj važniji od svega. Njegove slike pršte svjetlom, hvatajući fine detalje kukaca i ptica i dodajući im dramatičnost te čineći da scena i objekti odišu životom. Fotografira pretežno u rano jutro ili suton, slažući kompozicije nasuprot suncu i po potrebi izvlačeći detalje iz sjena i naglašavajući žive boje koje ova kućišta punog kadra proizvode. 

Izražena je crta njegovih djela upotreba zraka svjetla koje kao da reflektorski obasjavaju objekte. To je efekt koji je pronašao eksperimentirajući, a naziva ga “fotonski sjaj”. Postiže se primjenom standardnog filtra za zvjezdani sjaj, ali ne na način koji biste očekivali. 

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α77 + 100mm f/2.8 Macro | 1/8s @ f/11, ISO 50

“Često sam upotrebljavao te filtre da bih dobio treperenje u svijetlim područjima, osobito kad su životinje osvijetljene straga i prekrivene jutarnjom rosom, a onda sam prilikom komponiranja ustanovio da iz jednog kuta rotacije, kad mi sunce dolazi sa strane, mogu dobiti taj krasni stup svjetla iz kuta kadra. To je izgledalo nevjerojatno lijepo i stvarno me zainteresiralo. Ljudi mogu pomisliti da je to rezultat Photoshopa ili softverskog filtra, ali sve je u hardveru.”

Eksperimentiranje, predanost. Sve se to zbraja. Petar mnogo vremena provodi u prirodi istražujući svoje objekte, a plodovi tog rada jasno su vidljivi. Njegove fotografije odlikuju se studioznim pristupom tipičnim za studijski rad, ali sve su snimljene na terenu.

“Tajna svega je u dodiru s prirodom i poznavanju objekata. Kada pretražujem šumu, večer prije opažam gdje su objekti boravili. Promatram njihovo ponašanje kad su aktivni, a kako sunce zalazi, oni se smiruju i slijeću da bi spavali. Označavam mjesto gdje spavaju da bih ga mogao pronaći ujutro, dok su još u polusnu prije nego što ih sunce ugrije. Na taj je način fotografiranje lakše i predvidljivije. Ja sam na nogama i spreman za fotografiranje još prije izlaska sunca, stoga ne želim propustiti to vrijeme.” 

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2.8 Macro | 1/30 s @ f/5.6, ISO 100

Traženje objekata u tom stanju znači da može i lakše primjenjivati makro tehnike kao što je fokusiranje u nizu, a nepokretnost olakšava pomicanje fokusa kako bi se obuhvatila cijela životinja. Donedavno je Petar to radio ručno, ali u zadnje je vrijeme prešao na elektroničku tračnicu za fokusiranje s izmjenjivim objektivima. Fokusiranje u nizu upotrebljava u odgovarajućim uvjetima, ali uvijek snimi nekoliko fotografija s manjim otvorom blende i pažljivo se postavlja kako bi snimao sa strane objekta i čim veći dio njega zadržao u fokusu.

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2.8 Macro | 1/30 s @ f/5.6, ISO 100

“Uz fokusiranje u nizu pronašao sam još mnoštvo prednosti upotrebe novih fotoaparata za svoje makro fotografije. Potpuno pomični zasloni vrlo su prilagodljivi za terensko snimanje, a EVF-ovi su nevjerojatni; uvijek možete točno vidjeti kako će slika izgledati još prije nego što je snimite – promjene ekspozicije ili ravnoteže bijele boje savršeno su jasne. Divno je raditi na taj način jer dobijete fotografiju ne razmišljajući o tome što ćete morati dotjerivati u postprodukciji. Vrlo je korisno i isticanje fokusa: ono mi pomaže da sve bude savršeno izoštreno. Standardni DSLR-ovi sad se čine starom tehnologijom, a razlike će u budućnosti biti još izraženije.”

SLT-A99V

A-mount fotoaparat α99 s Full-frame senzorom od 35 mm

ILCA-99M2

α99 II sa slikovnim senzorom punog kadra s pozadinskim osvjetljenjem

SAL100M28

100 mm F2,8 Macro

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F 1,8 ZA

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Hrvatska

Uvijek pokušavam postići da moje fotografije izgledaju još bolje, ma koliko vremena i napora to tražilo. Svaki od sastojaka mora biti prisutan: svjetlo, kompozicija, trenutak, priča i tehničko savršenstvo. Na taj način pomičem granice još dalje i uživam u procesu stvaranja.

Prikaz profila

TEST


x