Neopaženi fotograf

Jan Tichy

Jan Tichy smatra uličnu fotografiju strašću, izvorom umjetničkog izražavanja, ali i još nečim. To je kamp za obuku.

 Svatko tko se oprobao u uličnoj fotografiji mislit će isto: to je zahtjevno područje. Može biti naporno, odvažno, iscrpljujuće, pa čak i puno adrenalina. Nakon što ste snimali ulicu... promijenite se. No za sve to on kaže da ga čini boljim fotografom, kako na ulici, tako i bilo gdje drugdje.

 

jan tichy sony alpha 7M2 djevojka u autobusu
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55 mm f/1.8 ZA | 1/60 s @ f/1.8, ISO 100

“Toliko je vrhunskih vještina kojima vas ulica poduči”, objašnjava Jan. “Način na koji naučite brže kontrolirati fotoaparat i način na koji počnete promatrati stvari. Najvažniji je, međutim, način na koji naučite reagirati: postanete brži i počnete hvatati sve više i više onih ključnih djelića sekunde. Sve to možete prenijeti i u portrete, fotografiranje vjenčanja ili bilo kojih događaja u kojima se bavite ljudima.”

jan tichy sony RX1 čovjek se spušta niz stepenice
© Jan Tichy | Sony RX1 | 1/80 s @ f/4.0, ISO 1600

“Kao ulični fotograf želim ostati neprimijećen, neopažen... ne želim pokvariti trenutak svojom prisutnošću. Isto vrijedi i sad kad fotografiram vjenčanja; u oba slučaja ljudi se doimaju prirodnije kada ne znaju da sam ondje. Prirodne su reakcije moja svrha. Pojedini ulični fotografi vole biti dio slike, izazvati reakciju – ali ja želim biti nevidljiv.”

Što je najbolje od svega, kaže Jan, kamp za obuku vam je pri ruci kad god ga zatrebate: “Ulicu možete fotografirati bilo gdje i bilo kad. A to stvara ovisnost: počne vam se sviđati pa ćete tome posvećivati svog slobodnog vremena koliko god možete.” To nas dovodi do jednog od najboljih pravila uličnog kampa za obuku; uvijek trebate sa sobom imati svoj fotoaparat.

Znajući da je u uličnoj fotografiji najvažnija prilika, Jan stalno nosi fotoaparat sa sobom, bio to Sony α9 ili RX1. “Sve što snimim na ulici rezultat je prilike. Sve. A uvijek ima nečega za fotografiranje, čak i ako samo čekam autobus ili tramvaj. Imate samo jedan pokušaj. Ne možete snimati još jedanput. Jamčim vam da ću, ako jednog dana ostavim fotoaparat kod kuće, ugledati najfantastičniji prizor i smjesta zažaliti!”

jan tichy sony alpha 7M2 žene koje pretrčavaju ulicu

© Jan Tichy | Sony α7 + 55 mm f/1.8 | 1/40 s @ f/1.8, ISO 100

Koje mu, dakle, tehnike pomažu da fotografira neopažen? Dijelom je stvar u pristupu, kaže, a dijelom u pomoći tehnologije. “Zapravo, jedna od prvih stvari koje mi pomažu jest zaslon s mogućnošću nagiba, koji mi omogućuje snimanje iz visine struka. Ljudi me u tom slučaju ne opažaju, a ako me ne opaze, ponašaju se prirodno. Kada na taj način slažeš kompoziciju, ljudi misle da podešavaš fotoaparat ili gledaš snimljene fotografije, ali zapravo možeš snimati. Tehnika snimanja sa struka vrlo je važna za moj stil.” 

Pogodno je, kaže Jan, i snimati na mjestima gdje ima mnogo ljudi i u vrijeme kad ih je najviše, kada ne samo što ćete naći veći broj objekata, nego će i ljudi biti previše zauzeti da bi obratili pažnju na vašu prisutnost. Voli raditi i na turističkim odredištima, “gdje svi u rukama imaju fotoaparate.” 

jan tichy sony alpha 7M2 ulica puna ljudi
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55 mm f/1.8 | 1/1000 s @ f/1.8, ISO 400

Drugi način da se izbjegne pažnja i naprave zadivljujuće ulične fotografije jest traženje dobre kompozicije ili osvjetljenja i čekanje da se objekti uklope u njih. To je nešto što Jan čini često jer smatra da je to učinkovitiji način hvatanja trenutka od lova na objekte. “Na ulici je najkompliciraniji dio uhvatiti pravi trenutak; ne znaš kad i gdje će se dogoditi. Ponekad ti se posreći, ali ja volim pronaći kompoziciju i čekati. Može biti riječ o odličnom kadru ili odrazu… a potom čekam da ljudi prođu tuda, da dođe do interakcije i da se nešto dogodi. Ljudi misle da su ti upali u kadar i ispričavaju se, što je dobro, jer nisu ni svjesni da su oni zapravo objekti!”

 Postavke fotoaparata namješta na specifičan način, održavajući sve čim jednostavnijim pa ne mora trošiti vrijeme i energiju na postavke umjesto da promatra i snima. “Na taj način mogu brže reagirati”, kaže, te nastavlja “Znam fotografe koji, na primjer, stalno žele mijenjati način rada svjetlomjera ovisno o tome što fotografiraju. No to bi mene samo usporilo, a ujedno bi ostavilo više prostora za pogrešku. Ja sve postavke držim neutralnima, standardnima pa mogu raditi i jednom rukom.” 

jan-tichy sony alpha 7M2 ulična scena pod niskim kutom

© Jan Tichy | Sony α7 II + 55 mm f/1.8 | 1/2000 s @ f/1.8, ISO 100

“Snimam uz prioritet otvora blende, ali u kombinaciji s automatskim odabirom ISO osjetljivosti. To je vrlo praktična značajka jer odabire najveću moguću brzinu zatvarača koju možete održati uz najviši ISO koji želite koristiti. Ja je postavim na možda 1/500 sekunde te ona neće ići niže, nego će umjesto toga mijenjati ISO, a ovi fotoaparati mogu impresivno kontrolirati šum. Mogu se prebaciti s jarkog sunca u sjenu znajući da će se fotoaparat prilagoditi.”

Kad je riječ o fokusiranju, Jan upotrebljava kontinuirano automatsko fokusiranje s najmanjim područjem koje je moguće odabrati, a koje pomiče prema potrebi. Ipak, oslanja se i na Eye AF modela α9, “osobito kad ne mogu provjeriti fokus na zaslonu. Što je zona šira, više je prostora za pogreške, stoga bih je ja još smanjio kad bih mogao! A snimam samo pojedinačne kadrove, bez neprekidnih nizova pri 20 fps. To mi pomaže koncentrirati se na specifičan trenutak.”

 No ima li situacija u kojima potreba za hvatanjem trenutka ima prednost pred tehničkim aspektima oštrine? “Da, mislim da, ako su trenutak ili emocija vrhunski, ponekad mogu zatvoriti oči i reći ‘nije savršeno, ali odabrat ću to jer je autentično’. Poput slike žena koje prelaze cestu; gotovo sve su žene na njoj zamućene, ali sam je zadržao jer je slika imala energiju, nešto više od oštrine. Oštrina je važna i morate znati kako je postići, ali sama po sebi neće vam donijeti vrhunske ulične fotografije – ona samo povećava njihovu vrijednost. Svaka se fotografija sastoji od slojeva: svjetlo, fokus, kompozicija, priča… što više toga uklopite, ona će postajati sve bolja i bolja.” 

 Proizvodi spomenuti u ovom članku 

Kućište/komplet ILCE-7

E-mount fotoaparat α7 sa senzorom punog kadra

ILCE-7M3

α7 II sa slikovnim senzorom punog kadra od 35 mm

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

TEST
SEL85F18

FE 85mm F1.8

Jan Tichy
Alpha Universe

Jan Tichy

Češka Republika

"Fotografija mi je dala najveći dar – pogled na svijet iz jedinstvene perspektive. Okružuje nas toliko ljepote i čarolije koju vrijedi zabilježiti. Samo je nastavite tražiti i uvijek budite spremni…"


x