Race Across America iznimno je teška biciklistička utrka izdržljivosti koja iskušava krajnje granice natjecatelja. Iako sama ruta može varirati, u svim se iteracijama radi o transkontinentalnoj utrci od zapada do istoka. Počinje na obalama Tihog oceana, u Kaliforniji, a završava u Marylandu, na obalama Atlantskog oceana. No, teškom je ne čini samo njena duljina, već i to da za razliku od brojnih drugih cestovnih utrka nije podijeljena u etape, već je u pitanju brutalna, bespoštedna utrka protiv vremena.
Malo ljudi može zamisliti da se u njoj natječu, no tko bi se tek odvažio fotografirati ovu utrku dok vijuga od sparnih predjela na razini mora, kroz umjerene šume, do ledenih, 3000 metara visokih planinskih prijevoja? Upravo je to učinio Bertrand Bernager, snimajući neke od ključnih trenutaka utrke natjecatelja Jean-Luca Pereza.
“Srećom, volim snimanja koja testiraju moje granice,” Bertrand će sa smiješkom. “Iako se sportska fotografija uvelike razlikuje od mojih arhitektonskih i urbanih fotografija, mogu se povući paralele.” Bit sporta leži u poboljšanju, kao što je slučaj i s fotografijom, a kreativci uvijek imaju koristi od novih iskustava i učenja novih vještina.
Manifestacija poput utrke Race Across America, koja se održava tijekom više dana i u različitim okruženjima, savršena je prilika za primjenu raznih tehnika. “Svakako se radi o situaciji u kojoj se može kombinirati sportska, dokumentarna i pejzažna fotografija. Važno mi je bilo snimiti ono što sam smatrao potpunom pričom o ovom događanju, staviti je u kontekst širi od onog koji bi se dobio pristupom iz isključivo sportskog aspekta.”
“Premda ne smatram da bi rezultat bio dosadan da sam fotografirao samo bicikl, ono oko čega sam bio stvarno uzbuđen bio je taj dodatni kontekst, širi pogled. To bi primjerice značilo kadrirati Jean-Luca tako da se vide zapanjujuća okruženja, pritom obavezno snimajući pri većoj dubini polja kakva je česta u sportskoj fotografiji kako bi se prikazao krajolik, ili se pak približiti kako bismo vidjeli učinak na njegovo tijelo i um.”
Ovaj putopisni pristup savršeno je dočaran Bertrandovim slikama Jean-Luca u kratkim trenucima predaha i oporavka. “Ove su snimke spontane i znakovite. Dok na cesti izvodi herojske podvige, trenuci poput ovih su realnost. Kako biste stekli potpunu sliku, prekrasne telefoto snimke Jean-Luca dok vozi sa zamućenom okolinom u pozadini nisu dovoljne. Morate vidjeti ono što slijedi kasnije: suze, vika i stres koji su dio nemilosrdnog puta prema ostvarenju cilja.”
Snimljene fotoaparatom Sony Alpha 1 i objektivom FE 24mm f/1.4, “snimke poput ovih pokazuju zašto se volim koristiti širokokutnim objektivima za sportsku i dokumentarnu fotografiju. Uglavnom vrijedi pravilo da što se više približimo objektu, to smo svjesniji osjećaja i konteksta,” Bertrand objašnjava. “Zahvaljujući automatskom fokusiranju s funkcijom praćenja očiju, fotoaparata Alpha 1 postiže odlične rezultate u ovakvim situacijama. Zajedno s radnim značajkama pri visokim ISO vrijednostima i objektivima, gotovo da možete snimati po mraku. Objektiv FE 16-35mm f/2.8 iznimno mi je važan. Veoma je prilagodljiv i brz, a upravo vam je to potrebno na cesti.”
Kada se koristi duljim objektivima kao što je FE 70-200mm f/2.8, Bertrand i dalje nastoji slikama prikazati svu realnost utrkivanja, potpuni kontekst utrka izdržljivosti. “Ovo je natjecanje na otvorenoj cesti te za potrebe utrke ne zatvaraju autoceste. Kamioni, zagađenje i ceste koje nisu rađene s biciklistima u vidu izvori su opasnosti, te sam sve to htio upakirati u snimku krajolika. To je značilo da sam novinarskim vozilom morao prestići Jean-Luca i čekati gotovo do zadnjeg trena da istupim na cestu i napravim snimku usmjerenu ravno niz prometnu traku.”
“Ako postoji ijedan fotoaparat napravljen baš za ovakav projekt, to je onda Sony Alpha 1,” kaže Bertrand. “Nekada bi mi za kombinaciju sportske, dokumentarne i pejzažne fotografije najvjerojatnije bili potrebni Alpha 9 i Alpha 7R IV, no Alpha 1 sposoban je za sve. Uz to, sve te mogućnosti dolaze u tako malom, kompaktnom kućištu.”
“Njegove snažne značajke uključuju slojeviti senzor, tihi zatvarač i odličnu brzinu prijenosa, a sve to je važno kada poput mene kombinirate tehnike. Za scene akcije potrebna mi je visoka brzina prijenosa bez zatamnjenja. Kako za snimanje imate svega nekoliko minuta prije nego što morate krenuti dalje, što više kadrova i što veća rezolucija, to bolje.”
“Gledajući unatrag, ovo je vjerojatno projekt na kojem sam najviše naučio, kako osobno tako i profesionalno,” Bertrand zaključuje. “Naravno, to je neusporedivo s onim što sportaši poput Jean-Luca prolaze, no za fotografa to predstavlja nevjerojatno zahtjevnu situacija. Konstantna žurba, minimalno sna, uz stalnu potrebu da budem učinkovit i kreativan. Bez alata kao što je fotoaparat Sony Alpha 1, mislim da bi to bilo gotovo nemoguće.”
“Prije svega pak, mislim da je fotografiranje Jean-Luca i njegovih herojskih podviga bilo iznimno inspirativno. Promijenilo je moje mišljenje o ljudskim sposobnostima te smatram da uz energiju i predanost koje su bar malo poput onih Jean-Luca, imam motivaciju da budem bolji.”
"Fotografijom pokušavam ući u trag svjetlu, prenijeti pokret i uhvatiti trenutak"