Zovem se Alexandra Surkova. Profesionalna sam fotografkinja divljih životinja te živim i radim u Španjolskoj. Pred tri godine nisam se uopće koristila fotoaparatom s izmjenjivim objektivom te sam bezbrižno radila posve obične slike svojim pametnim telefonom.
Moja karijera fotografkinje divljih životinja započela je jednim nadrealnim iskustvom. Jednog mi je dana jedan od mojih tada rijetkih pratitelja na Instagramu poručio da vidi veliki potencijal u mojim fotografijama i poslao mi poklon. Možete samo zamisliti trenutak kada sam otvorila paket i umjesto razglednice ugledala Sonyjev objektiv FE 200-600mm f/5.6-6.3 G! Bez pretjerivanja mogu reći da mi se život u tom trenutku promijenio.
Još uvijek se jasno sjećam svom prvog fotografskog putovanja s tim objektivom. Bilo je to 24. lipnja 2020., COVID je bio u punom jeku te su životinje zamijenile ljude na ulicama. Provela sam mnogo sati u šatoru na +40, oblivena znojem, i to sve kako bih napravila dvije fotografije sove koja je za mene pozirala svega nekoliko minuta. No, umjesto da me frustrira, to me iskustvo učinilo ovisnom o fotografiranju divljih životinja.
Oprema
Fotoaparat Alpha 7R IV bio je moj prvi Sonyjev fotoaparat (danas služi kao zamjena za fotoaparat Alpha 1). Kada prizor nije zahtijevao veliku brzinu, njime sam snimila mnogo spektakularnih fotografija. Senzor od 61 megapiksela pružio mi je fleksibilnost da po potrebi dramatično obrezujem snimke.
Dan kada sam isprobala fotoaparat Alpha 1 bio je veliki korak naprijed za moje umijeće snimanja. Za mene je to savršeni fotoaparat. Brz je, rezolucija je visoka, a automatsko fokusiranje nevjerojatno. Zamislite sićušnog sivog vrapca na grani sivog stabla udaljenoj 50 metara od vas, i to na kišni dan. Nisam sigurni biste li pticu uopće zamijetili, no Alpha 1 može se fokusirati na njeno oko!
Kada nakon putovanja pregledavam slike na monitoru, uopće ne moram provjeravati je li fokus oštar jer je 99,9 % slika uvijek izoštreno. Sviđa mi se što se trebam koncentrirati samo na kompoziciji. Zaista ne mogu pronaći zamjerku ovom fotoaparatu, čaroban je.
Kada smo kod objektiva, imam dva favorita. FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS obavezan je dio opreme svakog fotografa divljih životinja. Kada bih morala odabrati samo jedan objektiv, odlučila bih se za taj. Brz je, svestran, a kvaliteta je nevjerojatna. Kako živim u Španjolskoj, jedan od mojih najvećih užitaka je potraga za pirenejskim risom, jednom od najugroženijih mačaka na svijetu. Kada satima čekate u zasjedi da biste vidjelo jedno od tih rijetkih stvorenja, ne možete riskirati sa svojom opremom. Životinja se može pojaviti na bilo kojoj udaljenosti, krenuti ravno prema vama te čak proći pola metra od vas. Imate svega nekoliko minuta da napravite najbolju moguću snimku i, vjerujte mi, dok vam srce divlje kuca od uzbuđenja nemate vremena za mijenjanje objektiva.
Drugi objektiv bez kojeg ne bih željela raditi je FE 600mm f/4 G Master OSS. To je objektiv bez konkurencije, nestvaran je. Ponekad mi se čini da su fotografije snimljene tim objektivom ljepše od stvarnosti. Bokeh efekt je nevjerojatan, pruža mi izvanredan osjećaj dubine i trodimenzionalnosti, a kvaliteta me ostavlja bez teksta.
Kreativni proces
Često se pitam što me toliko privlači fotografiranju divljih životinja i uvijek dolazim do istog odgovora: potpuna nepredvidljivost. Nemoguće je išta planirati, snimke ne možete pripremiti, a rezultati su uvijek nepredvidivi. Čak ne možete biti sigurni hoće li se životinja kojoj se nadate uopće pojaviti! Možete provesti sate skriveni, a da nikoga ne vidite. Također se može dogoditi da čekate orla, a umjesto njega vidite prekrasnu lisicu. Hoće li vam pozirati ili samo nastaviti dalje? Divlju životinju ne možete natjerati da vam se približi, vi ste samo promatrač.
No, zahvaljujući stečenom iskustvu možete otprilike pretpostaviti kako će se životinja kretati kada se pojavi. Ako čekate u zasjedi kraj pojilišta, životinja će, ako se pojavi, u nekom trenutku početi piti, a to znači da će isplaziti jezik. To je trenutak koji čekam. Ne zanima me snimiti 1000 sličica pri velikoj brizni. Moj fotoaparat Alpha 1 omogućuje mi snimanje pri 30 fps, no rijetko se koristim tom značajkom. Želim pritisnuti okidač zatvarača samo kada sam sigurna da bi mi slika mogla biti zanimljiva.
Završne misli
Često me pitaju što je potrebno napraviti za početi zarađivati fotografiranjem. Mislim da je život prekratak da biste radili nešto što vas ne ispunjava zadovoljstvom, no istovremeno je potrebno uložiti vremena da biste dobro naučili raditi barem jednu stvar koja vas čini istinski sretnima. Realno gledajući, fotografiranjem nećete postati milijunaši. Ja se osobno ovime ne bavim zbog novca, već zbog užitka koji dobivam jer se bavim nečim što toliko volim.
Otkud početi? Fotografirajte. I onda još fotografirajte. A potom fotografirajte još malo. Svojim fotografijama podarite svo moguće vrijeme i ljubav koje možete. Donedavno je fotografija za mene bila samo hobij. Pred tri godine sam se za fotografiranje još uvijek koristila svojim telefonom, no fotografija me zaludila do te mjere da je zaokupila svo moje slobodno vrijeme. Naravno, odlične je rezultate lakše postići ako imate dobar fotoaparat. No, ako ga nemate, pokušajte s lošim! Ako se ne znate koristiti fotoaparatom, učite! Korak po korak. Ako je vaš cilj postići rezultate, a ne zaraditi, novac će pronaći vas umjesto da vi tražite njega.
Alexandra Surkova profesionalna je fotografkinja divljih životinja koja živi i radi u Španjolskoj.