Kada je vulkan Fagradalsfjall počeo eruptirati u ožujku 2021., izbliza smo vidjeli dramatične iskonske sile koje oblikuju naš planet. Lokacija i pristupačnost erupcije javnosti je omogućila posjećivanje mjesta te praćenje i dokumentiranje nevjerojatne snage i čudesnosti našeg planeta. Stefan Liebermann, koji je snimke gledao u Njemačkoj, znao je da to mora vidjeti osobno i kroz objektiv fotoaparata Sony Alpha 7C.
Putovanje u inozemstvo usred pandemije bolesti COVID-19 nije prošlo bez poteškoća. “Kada smo stigli, morali smo na pet dana u karantenu”, otkriva Stefan, “no kada smo dobili priliku fotografirati erupciju, znali smo da se isplatilo!”
Stefan je stigao kada je aktivna bila prva fisura erupcije, no nakon otvaranja druge fisure pristup području postao je otežan zbog sve veće opasnosti.
“Ulazak u to područje bio je potpuno zabranjen. Nikoga nije bilo tamo, a policija je ljudima govorila da ne prilaze. Nasreću, moj prijatelj i ja imali smo njemačke novinarske propusnice. Policija nam je stoga dala odobrenje za fotografiranje, no rekli su nam da to činimo na vlastiti rizik.”
Stefan se obično bavi fotografiranjem pejzaža i astrofotografijom uz Sony Alpha 7R III i Alpha 7 III, no za ovu avanturu na Islandu odabrao je Sony Alpha 7C. To je Sonyjev najmanji fotoaparat punog kadra bez zrcala koji ima isti senzor od 24,2 megapiksela kao i Sony Alpha 7 III.
“Kada moram puno hodati te nositi hranu i drugu opremu, sa sobom nosim mali i lagani fotoaparat, zbog čega sam za ovo putovanje i odabrao Alpha 7C. Mogu ga upariti s nekoliko odabranih objektiva i dobiti iste rezultate na koje sam naviknut uz Alpha 7 III. Posebno mi se sviđaju mali plosnati objektivi kao što su FE 24 mm f/1,4 GM te FE 14 mm f/1,8 GM ili FE 135 f/1.8 GM jer su vrlo mali i lagani, što ih čini savršenima za putovanja i dugotrajna hodanja.”
Stefan je na Island ponio objektive FE 16 – 35 mm f/2,8 G Master i 135 mm f/1,8 G Master. Objektiv iznimno širokog kuta Stefanu je omogućio da dočara širinu svakog pejzaža, posebno na astrofotografijama polarne svjetlosti. Široka žarišna duljina otkriva i prednji plan, što dodaje dubinu i dojam razmjera, što gledatelju omogućuje da se osjeća kao da je na samoj lokaciji.
“Nitko nije bio na drugoj fisuri osim dva talijanska znanstvenika koji su obavljali mjerenja. No oni su imali svu sigurnosnu opremu, a mi nismo imali ništa.”
U tom trenutku nisam to primijetio, no toplina lave blago je opekla moje lice, a nakon snimanja poklopac objektiva FE 16 – 35 mm f/2,8 G Master počeo se kriviti i topiti uslijed topline. No unatoč zahtjevnim uvjetima, objektivi su savršeno funkcionirali!”
To je bilo putovanje prepuno ekstrema. Stefan je kasnije noću snimao polarnu svjetlost pri temperaturama koje su se spuštale do -20 °C. No Sony Alpha 7C ponovno je bez problema podnio ekstremnu temperaturu.
Ponekad je teško dobiti dojam razmjera kada snimate apstraktne fotografije, primjerice polje lave ili pejzaž bez prirodnih referentnih točaka, primjerice drveća. Da bi riješio taj problem, Stefan je na slikama s Islanda kao referentne točke koristio neke diskretne objekte snimanja. “Postavio sam prijatelja u kadar ili sam čekao da nas preleti avion da bih lakše dočarao veličinu polja lave i kratera te koliko smo im na nekim slikama zapravo blizu.”
Tako na nekim slikama s Islanda Stefan koristi pticu koja leti iznad scene da bi prikazao veličinu vodopada Skógafoss.
Snimanje na Islandu, a posebice snimanje aktivnog vulkana, Stefana je ispunilo osjećajem čuđenja. “Bilo je uzbudljivo, osjećao sam se kao dijete. Kao profesionalni fotografi naviknemo se na fotografiranje istih stvari više puta, no ovo je za mene bilo nešto potpuno novo. Snimio sam na stotine različitih slika iz svih mogućih kutova da bih dobio savršenu sliku ovog spektakularnog pejzaža, a Sony Alpha 7C pomogao mi je da to i ostvarim.
"To je posebna vrsta fotografije: nešto što nije vidljivo ljudskom oku, ali je stvarno"