par koji sjedi okrenut jedno prema drugom na bijeloj pozadini

Jednostavnost i osjećaji

Nemanja Maraš

Ovo je vrlo vjerojatno najčišći oblik portretne fotografije. Jednostavan subjekt na običnoj bijeloj pozadini. Neki od najimpresivnijih portreta snimljeni su na ovaj vrlo jednostavan način. Ta jednostavnost omogućuje da se pažnja promatrača usmjeri na subjekta, a ne na okolinu ili pozadinu.

portret muškarca sa sunčanim naočalama

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 400

“Trenutačno je crno-bijela fotografija moj način izražavanja,” kaže srpski fotograf Nemanja Maraš. “Prije pet ili šest godina mrzio sam snimati na bijelim pozadinama. Da ste mi rekli da ću snimati u studiju, odmah bih pomislio kako ću se dosađivati, no možda je projekt sam po sebi trebao nešto više, ne bijelu pozadinu."

portret žene sa sunčanim naočalama iz profila

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.5, ISO 500

Nemanja sada ima drugačije mišljenje o radu u studiju s bijelom pozadinom te je nedavno započeo raditi na seriji portreta svojih poznanika za koju upotrebljava fotoaparat Sony Alpha 7 C. Subjekte bira prema tome kako mu se učine zanimljivi. “Ako želim snimiti portret, razlog tome nije nečija ljepota ili odjeća, već nešto po čemu mi se ta osoba učini zanimljivom i što želim zabilježiti svojim fotoaparatom.”

portret dva muškarca koji stoje jedan pored drugog

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 85mm f/1.8 | 1/100s @ f/11, ISO 1250

Jednostavnost snimanja crno-bijelom tehnikom na bijeloj pozadini Nemanji pruža savršen način da se usredotoči na karakter i osjećaje subjekta. “Sviđaju mi se minimalizam i jasnoća koje snimanje u crno-bijeloj tehnici na bijeloj pozadini pruža. Time se eliminiraju sve druge smetnje.”

Filozofiju jednostavnosti Nemanja primjenjuje i na svoje fotoaparate, objektive i osvjetljenje. Za osvjetljavanje lica subjekta uglavnom se koristi jednom bljeskalicom i velikim bijelim kišobranom. "Ponekad upotrijebim dva pozadinska svjetla kako bih postigao potpunu bjelinu, no ponekad sam pomalo lijen pa to preskočim,” iskreno priznaje. “Volim kad je svjetlo meko i jednostavno,” nastavlja i dodaje “jer se tako mogu usredotočiti na osobu. Želim da lice osobe ispriča svoju priču.”

portret starijeg muškarca kose začešljane unazad

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 85mm f/1.8 | 1/100s @ f/11, ISO 1250

Nemanja se za snimanje koristi fotoaparatom Sony Alpha 7C koji podesi tako da snima u monokromatskom načinu kako bi vidio kako će slika izgledati i prije nego što aktivira zatvarač. Alpha 7C može nije uobičajen odabir za snimanje portreta u studiju, no Nemanji se sviđa elegantan dizajn fotoaparata s tražilom.

“Razlog možda leži u tome što sam kao mali sanjao o tome da ću jednoga dana imati skupi fotoaparat s tražilom, kao što netko drugi sanja o tome da ima Rolex sat. Sviđa mi se kako mi Alpha 7C stoji u ruci,” nastavlja. “Ostavlja dojam malog kompaktnog fotoaparata koji mi daje slobodu kretanja.”

Svi znamo da većina fotografa preferira žarišnu duljinu od 85 mm za snimanje portreta, no Nemanji je draža perspektiva koju postiže objektivom Sony FE 55mm f/1.8 ZA. Radi se o objektivu kojim se u studiju postiže veća intimnost. Njime se može više približiti subjektima i izgraditi odnos s njima. Komunikacija je ključan čimbenik u dobivanju konačne slike.

portret muškarca koji sjedi na stolcu bez naslona

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.5, ISO 500

“Ako nemam jasnu viziju ideje za neku sliku, radit ću sa subjektom, zamoliti ga da se kreće dok fotografiram. Zatim,” nastavlja, “kada vidim nešto što mi se svidi, to ću mu reći i zamoliti ga da se vrati ili zadrži pozu, a zatim ću učiniti manje izmjene. Ponašam se poput slikara dok skicira.”

Uz svoj fotoaparat Sony Alpha 7C Nemanja upotrebljava i objektiv 24mm f/2.8 G. Zbog svoje male veličine odličan je dodatak fotoaparatu Alpha 7C, a širokokutna žarišna duljina omogućuje mu kreativnost kada je perspektiva u pitanju.

žena sa sunčanim naočalama sjedi na stolcu bez naslona

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/320s @ f/2.8, ISO 640

Objektivom od 24 mm snimio sam fotografiju djevojke u crnom odijelu koja sjedi na stolcu. Time sam postigao zanimljive crte vodilice koje usmjeravaju pogled prema njenom licu. Na taj sam način ostvario kreativnost slike bez potpunog izobličenja tijela subjekta.”

Nekonvencionalna kompozicija dijela slika je namjerna. Nemanja se odriče pravila konvencionalnosti i umjesto njih oslanja se na svoje instinkte o tome što jednostavno izgleda dobro.

žena odjevena u bijeli top

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

“Kažu da biste trebali naučiti pravila da biste ih mogli kršiti. Ponekad volim obrezati sliku kako bih izazvao osjećaj nelagode, no na dobar način. To je najbolji način na koji umjetnost može govoriti sama za sebe,” objašnjava. “Umjetnost bi trebala izazvati osjećaj nelagode jer tako započinje proces u nama samima. S druge strane, ponekad ljude volim smjestiti udobno u sredinu kadra, sve ovisi o tome što mi moj instinkt kaže da napravim.”

starija žena sa šeširom

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.8, ISO 640

Istraživanjem svojih instinkta Nemanja može stvarati crno-bijele portrete u svom vlastitom stilu bez da ga brine što će drugi misliti o njegovim fotografijama. “Mislim da su svi barem jednom snimili crno-bijelu fotografiju. No slijedeći vlastite instinkte i isprobavajući nove ideje pronaći ćete način da crno-bijelu fotografiju učinite svojom.”

Predstavljeni proizvodi

Nemanja Maraš

Nemanja Maraš | Serbia

"Ljudska podsvijest, lice iza maske ono je što me najviše zanima"

Povezani članci

Prijavite se za primanje biltena α Universe

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili na bilten α Universe

Unesite valjanu adresu e-pošte

Nažalost, došlo je do pogreške

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili