zlatno lišće na rijeci

Pronađite vlastiti tok

İlhan Eroğlu

Rijeke, estuariji i rukavci na cijelom planetu oblikuju naše krajobraze i donose nam život svojom vodom. Omogućuju nam poljoprivredu, putovanje i trgovinu. Dio su nas i naših priča. „Oduvijek su me fascinirale rijeke”, govori putnik i fotograf pejzaža İlhan Eroğlu, „i zato ih od početka svoje karijere volim fotografirati.”

žena stoji na brdu i gleda rijeku ispod sebe

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/11, ISO 200

„Rijeke su pravo igralište za fotografe”, nasmijao se İlhan, „jer, osim što su sjajne za kompoziciju, svojom vodom nude brojne prednosti za fotografiranje. Ako volite slike krajobraza, jednostavno ne možete izbjeći fotografiranje rijeka!”

Kao fotograf koji je proputovao cijeli svijet i snimao neka od najljepših mjesta na svijetu, jasno je da cijeni jednostavnu ravnotežu koju u kadar unose rijeke. „Rijeka vam daje dubinu i obogaćuje kompoziciju gotovo svake fotografije dok teče kroz povijesni grad ili kroz krajobraz. Svojim vijugama privlači oko prema građevinama ili nečem daljem, kao što su planine ili more.”

žena stoji pokraj rijeke i gleda prema planini

© İlhan Eroğlu | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 400

„Što se ekspozicije tiče”, odgovara İlhan, „mislim da na 80 % fotografija rijeka upotrebljavam manje brzine zatvarača. To ne znači da težim za vrlo dugim ekspozicijama, već želim pronaći trenutak koji odgovara toku rijeke. Ako je brzina premala, gubi se osjećaj kretanja i energija, zato eksperimentiram s različitim postavkama dok ne postignem željeni efekt.”

„Na ovoj slici snimljenoj pojim pouzdanim fotoaparatom Sony Alpha 7R II u Češkoj, primjerice, voda je bila gotovo nepomična, pa mi je bila dovoljna brzina od 1/60 s da bih zamutio odraze na površini. Htio sam fotografijom predočiti mirnoću tog mjesta okupanog jesenjim bojama, zato mi je bilo nužno da uklonim oštrinu s vode. Pri većim brzinama, primjerice 1/250 s ili 1/500 s, voda bi bila prejasna i ne bi imala jednaki umirujući efekt.”

odraz jesenjeg stabla na mirnoj rijeci

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Kad je potrebno dodatno smanjiti brzinu zatvarača, „upotrebljavam filtre za neutralnu gustoću, a najdraže su mi snage od ND0,6 odnosno ND1,2, koje izbacuju dvije odnosno četiri postavke svjetla, no ovisi o jačini svjetlosti u kojoj snimam i o tome koliko želim smanjiti brzinu zatvarača. Filtri za polarizaciju mogu biti vrlo korisni i pri uklanjanju odraza s vode, no to, dakako, ovisi o tome jesu li ti odrazi važni!”

Za prizor je ključno i svjetlo, koje mu udahnjuje život. „Izlazak i zalazak sunca te plavi sat najbolje su vrijeme za snimanje rijeka”, objašnjava İlhan, „i premda na rijekama preferiram prirodno svjetlo nad umjetnim, i umjetnim se može postići sjajan dojam. Ova je fotografija snimljena u gradu Annecy u Francuskoj. Snimljena je prije izlaska sunca te odraz na rijeci, koji je izglađen brzinom zatvarača od 4 sekunde, unosi mističnost u povijesni grad.”

blago maglovito svjetlo nad mostom u zoru

© İlhan Eroğlu | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 4s @ f/11, ISO 100

İlhan hvali rezoluciju i oštrinu svojeg fotoaparata Sony Alpha 7R IV jer njima prizori oživljavaju. „Rezolucija od 60 MP na fotoaparatu Alpha 7R IV jednostavno je sjajna”, govori, „a u kombinaciji bez optičkog niskopropusnog filtra ispred senzora, na koji sam nailazio na nekim fotoaparatima manje rezolucije, mogu snimiti sve bogate detalje prizora koje sam se trudio pronaći i kadrirati. Često se koristim i višestrukim fokusom da bih to najbolje iskoristio. Na ovoj fotografiji iz Praga upotrebljavao sam ekspoziciju od 1/60 s pri f/11 i ISO 100 s fokusom od blizu do daleko u nekoliko kadrova koje sam potom objedinio u montaži. Tako sam postigao savršenu oštrinu svega, od onoga što se nalazi izravno ispred objektiva do zgrada u daljini.”

zlatno lišće na rijeci

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/11, ISO 100

Da bi iskoristio izvrsne detalje i oštrinu fotoaparata Sony Alpha 7R IV, İlhan se koristi snažnim i stabilnim tronošcem za određivanje kompozicije na obali rijeke. „Iako su fotoaparati Alpha i objektivni vrlo lagani”, objašnjava, „ipak volim upotrebljavati kvalitetan tronožac. No nekad ipak moram ući u vodu da bih snimio savršenu fotografiju, pa su mi korisne i visoke čizme!”

Kad su u pitanju objektivi, ima dva glavna izbora: FE 12 – 24 mm f/2,8 GM i FE 24 – 70 mm f/2,8 GM. „Ako ne želim previše naglasiti ono što je u prvom planu, upotrebljavam 24 – 70 mm, a to je doista svestran objektiv za pejzaže”, objašnjava. „No ako prizor ima snažan prvi plan, draži mi je izuzetno širokokutni 12 – 24 mm. Svojim širokim vidnim područjem i mogućnošću izoštravanja na blizinu omogućuje mi da naglasim detalje koji su blizu fotoaparata. To je vidljivo na mojoj fotografiji cvijeća uz rijeku u Provansi.

šareno cvijeće ispred rijeke

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/18, ISO 100

Kamo će İlhana opsjednutost rijekama dalje odvesti?

„Htio bih svojim Sonyjevim fotoaparatom fotografirati rijeku u kanjonu Fjaðrárgljúfur na Islandu”, zaključuje. „To je čudo prirode. Tok rijeke neprestano se mijenja, što joj daje natprirodni efekt. No što god sljedeće snimao, siguran sam da će uz mene biti moja Alpha.”

Predstavljeni proizvodi

İlhan Eroğlu

İlhan Eroğlu | Turkey

"Svijet je za mene veliko platno. U svakoj državi koju posjetim koristim fotografiju da bih naslikao svoje slike."

Povezani članci

Prijavite se za primanje biltena α Universe

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili na bilten α Universe

Unesite valjanu adresu e-pošte

Nažalost, došlo je do pogreške

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili