U fotografiji sam tijekom prošlog desetljeća primijetio tendenciju prema sve širim i širim vidnim područjima. Ovaj novi 20 – 70 mm objektiv osmišljen je u skladu s time i preispituje što bi se trebalo smatrati “standardnim” rasponom zumiranja.
Zovem se Liam Man i Sonyjev sam europski autor sadržaja iz Ujedinjene Kraljevine. Kao što je slučaj i kod brojnih drugih profesionalaca, objektiv 24-70mm G Master standardni je dio moje opreme. Pokriva od umjereno širokog raspona do kratkog telefoto raspona te je odličan objektiv za uvijek imati uza sebe. No, postoje trenuci kada 24 mm nije dovoljno široko te se moram prebaciti na namjenski širokokutni objektiv.
Novi objektiv FE 20-70mm f/4 G želi riješiti taj problem rasponom zumiranja proširenim na 20 mm. Kako bih testirao čine li ta dodatna 4 mm razliku, svoj sam objektiv 16-35mm f/4 G ostavio kod kuće i nekoliko dana proveo istražujući drevne lovorove šume Madeire.
Jedan fotoaparat. Jedan objektiv. Jedna pustolovina.
Ovo je prvi 20 – 70 mm objektiv. Kakvi su vaši prvi dojmovi?
Kao i drugi objektivi serije G, objektiv je robusne polimerske strukture s kojom sam od ranije upoznat, čime je težina svedena na svega malo iznad 500 grama. To ga čini više od upola lakšim od mojih 16 – 35 mm i 24 – 70 mm objektiva. Objektiv sam postavio na kućišta fotoaparata Alpha 7R V i Alpha 7 IV te se na oba kućišta doimao dobro uravnoteženim.
Što se tiče funkcionalnosti, sviđa mi se što je opremljen dvama programibilnim gumbima za zadržavanje fokusa te meni omiljenom konfiguracijom za upravljanje putem tri prstena: za fokusiranje, zumiranje i ručno podešavanje otvora blende. Kada snimam krajolike prsten za ručno upravljanje otvorom blende iznimno mi je važan jer želim postaviti otvor blende i potom ga više ne mijenjati, znajući da se neće slučajno promijeniti između snimki.
Iako se objektiv eksterno zumira, fizički se proširuje na telefoto kraju, to je dobar kompromis za njegovu iznenađujuću kompaktnost pri 20 mm. Stvarno cijenim koliko je rad jednostavan kada se koristite samo jednim objektivom te koliko je praktično da ne morate mijenjati objektive. Kada na put moram ponijeti samo malu torbicu za fotoaparat, ostaje mi više mjesta za druge nezaobilazne putne potrepštine, poput dodatne odjeće, hrane i elektroničke opreme. To se pokazalo iznimno korisnim s obzirom na vremenske uvjete Madeire koji su se stalno mijenjali.
Koliko je velika razlika između 20 mm i 24 mm?
4 mm možda ne zvuče puno, no razlika koju čine je ogromna. Pri 24 mm vidno polje iznosi otprilike 84º, no pri 20 mm bliže je 95º. Tako u kompoziciju možete mnogo lakše uključiti elemente iz prvog plana, a slike se doimaju šire i prostranije. Uvijek mi je bilo draže raditi šire snimke, pogotovo kada se koriste moderni senzori visoke rezolucije jer mi to pruža fleksibilnost u postprodukciji da slike obrazujem i da im mijenjam veličinu s obzirom na potrebe različitih medijskih platformi.
Slika u nastavku prikazuje prekrasno stablo koje se uvija put neba. Nije bilo veliko, visine svega nekoliko metara, a snimanje pri 20 mm zaista je naglasilo oblik debla koje se uvijalo prema sredini fotografije. Fotoaparat sam morao postaviti gotovo posve ravno na tlo kako bih snimio tu fotografiju te mi je stvarno bilo drago da je objektiv tako širok. Samo sam pri 20 mm mogao objekt okružiti zvjezdanim noćnim nebom, koristeći se negativnim prostorom da stablo stavim u kontekst.
Tijekom dana želja mi je bila dočarati osjećaj da vas okružuju uvijene grane šume Fanal. Postavivši objektiv odmah ispod jedne od grana, kompoziciju sam kadrirao tako da su tamni elementi u gornjoj i desnoj strani kadra. Time sam postigao osjećaj okruženosti, kao i ravnotežu s tamnim sjenama u donjem lijevom kutu. Pri 20 mm smanjuje se “kompresija objektiva” te se izraženije razdvajaju slojevi prizora, od čovjeka preko grana koje dotiču tlo na sredini slike do elemenata u prvom planu, čime se postiže velika dubina i dinamika zahvaljujući naglašenim crtama vodiljama.
Snimatelji često koriste ‘standardne’ objektive za zumiranje. Kakav ste dojam stekli snimajući objektivom 20-70mm f/4 G?
Za snimanje u pokretu ključne su prenosivost i svestranost. Ovaj objektiv ispunjava ove kriterije te je dovoljno lagan da ga se upotrebljava s manjim nosačima. Kako nema potrebe za mijenjanjem objektiva ako želim snimati šire od 24 mm, nosač nije potrebno ponovno u cijelosti balansirati. Time se postupak ubrzava, a vi se možete koncentrirati na pronalaženje kreativnih prizora.
Madeiru sam posjetio baš za vrijeme tropske oluje, stoga sam objektiv mijenjao što je manje moguće. Bilo mi je drago da sam se mogao opustiti i nastaviti snimati, imajući povjerenja u to da je oprema otporna na vremenske uvjete.
Što mislite o radnim značajkama objektiva?
Kvaliteta slike bila je odlična na cijelom rasponu žarišnih duljina i otvora blende. Alpha 7R V vrlo je osjetljiv fotoaparat iznimno visoke rezolucije, stoga se sve vizualne aberacije vrlo jasno vide.
Čak i prilikom snimanja noćnog neba, što je optički vrlo zahtjevan objekt, zvijezde su bile u vrlo malo mjeri izobličene. Količina detalja snimljena ovim objektivom tijekom dana omogućila mi je da se jasno prisjetim okoline u kojoj sam se nalazio kada sam se vratio kući i počeo uređivati.
Snimao sam u raznim uvjetima, u kombinaciji vjetra, kiše i magle. Iako sam bio posve mokar, objektiv se odupro svim elementima i omogućio mi da nastavim snimati.
Imate li savjet za one koji razmišljaju o kupnji “standardnog” objektiva za zumiranje?
Nećete pogriješiti s ovim 20 – 70 mm objektivom, kao ni s 24 – 70 mm ili 24 – 105 mm objektivom. Većinu svojih omiljenih fotografija snimio sam u tim rasponima te je sa svim navedenim objektivima moguće snimiti odlične slike.
Moj bi savjet bio da proučite fotografije koje ste dosad snimili i obratite pažnju na to koji su rasponi žarišnih duljina najučestaliji. Sviđa li vam se kompresija telefoto objektiva ili dinamika širokokutnog? Na to pitanje samo vi možete dati odgovor.
Ako se još uvijek ne možete odlučiti, najbolje bi bilo da posjetiti trgovinu fotografske opreme i sami ih isprobate.
Liam Man autor je slika i putopisni fotograf iz UK-a