dva bijela leptira na stabljikama

Kako snimam | Fotografiranje divljih životinja u proljeće i ljeto

Petar Sabol

Za mene proljeće i ljeto označavaju novi početak. Počinju se pojavljivati jarke boje prvih cvjetova, a posebno sam uzbuđen zbog leptira i vilinskih konjica. Volim životinje i provođenje vremena s njima u prirodi nepresušan mi je izvor sreće i inspiracije. Leptiri i vilinski konjici najdraža su mi stvorenja za makrofotografiju. Volim i ptice koje su vrlo aktivne pri savijanju gnijezda i hranjenju mladunčadi. U suštini, sve što leti za mene je izvor inspiracije.

Kada je fokus na onome što snimate, lako je zaboraviti da je svjetlost pri fotografiranju divljih životinja jednako važna kao i u svim drugim vrstama fotografije. Iz tog je razloga važno odabrati najbolji dio dana kada je je smjer i intenzitet svjetlosti najbolji. Svjetlost ne utječe samo na objekt snimanja, već i na pozadinu slike.

bijeli leptir na bijeloj stabljiki

© Petar Sabol | Sony α7R IV + 100mm f/2.8 Macro | 1/30s @ f/9.0, ISO 400

Tu su i vremenske prilike. Vječno se borim protiv vjetra. Vjetar je najveći neprijatelj makrofotografa. Kada se oslanjate na velika povećanja i male otvore blende da biste snimili najveću moguću dubinu polja, najmanji protok zraka može uzrokovati neželjenu kretnju objekta snimanja i uništiti potencijalno sjajnu fotografiju.

Trenutno za snimanje koristim Sony Alpha 7R IV, no ponekad koristim i Alpha 9 II. Za makrofotografije koristim objektiv Sony FE 90m f/2,8 G Macro ili makroobjektiv od 180 mm drugog proizvođača s adapterom. Ako snimam ptice, koristim Sony FE 200 – 600 mm G Sony ili, ako imam sreće, ponekad posudim izvrsni objektiv FE 600 mm f/4 G Master.

iznimno krupni plan oka insekta

© Petar Sabol | Sony α7R IV

Nije potrebno ni naglašavati da je stativ ključan za moje makrofotografije. Za dobru dubinu polja koristim f/8 ili f/11, a osjetljivost pokušavam držati na ISO 100 ili 200. Time dobivam brzine zatvarača koje su obično u rasponu od 1/5. to 1/50. sekunde. Unatoč sjajnom sustavu automatskog fokusiranja, obično ručno fokusiram i koristim povećani prikaz ugrađen u fotoaparat da bih fokus i dubinu polja postavio upravo na željeno mjesto.

Prilikom snimanja makrofotografija često koristim elektroničke šine za fokusiranje da bih snimio više slika uz različite žarišne duljine fokusa. Zatim ih spajam u softveru da bih dobio "slojevitu" sliku na kojoj je cijeli objekt snimanja u fokusu, ali je pozadina i dalje zamućena. Za tu tehniku sve mora biti savršeno mirno – fotoaparat, insekt i ono na čemu se insekt nalazi. Zbog toga je izostanak vjetra vrlo važan.

Najbolji savjet za terensko snimanje koji imam jest da odaberete dan kada nema vjetra te da se rano dignete i snimate ujutro kada sunce izlazi. Insekti se puno sporije kreću na niskim temperaturama te obično odmaraju pod jutarnjim suncem da bi zagrijali svoja tijela. Naravno, rano jutro dat će vam i sjajnu svjetlost, a možda i blagu maglu ili kapi rose koje mogu poboljšati pozadinu slike.

ptica u letu uz bogatu zelenu pozadinu

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/4000s @ f/4.0, ISO 4000

Fotografiranje ptica u letu zahtijeva puno vježbe i dobro poznavanje sustava automatskog fokusiranja na fotoaparatu. Alpha 7R IV i Alpha 9 II imaju izvanredne sustave automatskog fokusiranja. Alpha 7R IV kombinira ga s rezolucijom od 61 milijuna piksela koja omogućuje snimanje svakog detalja, a Alpha 9 II omogućuje snimanje brzinom do 20 sl./s.

dvije narančaste ptice u letu

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/3200s @ f/4.0, ISO 2000

Fotoaparate postavljam u AF-C način rada, uz točke fokusa Lock-On postavljene na L ili Zone da bi točka fokusa imala prostora za praćenje kretanja ptice. Zatim snimam u neprekidnom Hi+ načinu rada koji mi, kao što sam spomenuo, omogućuje snimanje brzinom do 20 sl./s uz Sony Alpha 9 II. To mi omogućuje snimanje mnoštva različitih slika i kretnji tijekom ptičjeg leta. Tu su i postavke ekspozicije, uz brzinu zatvarača koja je očito najvažnija u sprječavanju zamućenja pokreta. Brzinu zatvarača stoga uvijek postavljam na barem 1/2000. s, a brzinu zatvarača ostavljam na maksimalnoj postavci. Zatim pouzdano mogu postavku osjetljivosti ostaviti na Auto ISO jer znam da će Sony Alpha 7R IV i Alpha 9 II proizvesti iznimno nisku količinu šuma čak i uz povećanje osjetljivosti, pa mogu snimiti brzu pticu u letu znajući da ću zabilježiti sve potrebne detalje.

Predstavljeni proizvodi

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

"Uvijek pokušavam postići da moje fotografije izgledaju još bolje, ma koliko vremena i napora to tražilo"

Povezani članci

Prijavite se za primanje biltena α Universe

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili na bilten α Universe

Unesite valjanu adresu e-pošte

Nažalost, došlo je do pogreške

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili