naslage soli u špilji

Dokumentiranje podzemlja

Massimo Siragusa

Svi znamo da je dobro “imati zrno soli u glavi”. Ta nam stara uzrečica otkriva važnost koju je čovjek odavna pridavao soli, cijeneći je kao i pamet koju ovdje simbolizira. A upravo je takvo zrno bilo potrebno Massimu Siragusiju dok je nedavno dokumentirao razgranate rudnike soli na Siciliji svojim fotoaparatom Sony Alpha 7R IV.

sol oblikovana u različite uzorke u špilji

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 24mm f/2.8 G | 15s @ f/22, ISO 400

“Ovi se rudnici nalaze u tri različita grada, Racalmutu, Petraliji i Agrigentu,” objašnjava. “Fotografirao sam ih u sklopu opsežnijeg projekta čija su tema bili raznoliki krajolici Sicilije. Sol iz ovih rudnika upotrebljava se u prehrambene i industrijske svrhe, a ono što ih čini stvarno zapanjujućima je njihova veličina. Ubrajaju se među najveće u Europi.”

pogled niz široki tunel u rudniku soli

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 5s @ f/20, ISO 400

Dokumentiranje onoga što je zapazio bilo je poprilično izazovno. “U tako složenom okruženju nije bilo moguće kretati se samostalno,” prisjeća se, “stoga me zaposlenik rudnika pratio dok sam radio. Vozili smo se u terencu i prelazili oko 30 kilometara svakog dana. Zaustavili bismo se na svakom mjestu na kojem bih uočio priliku za dobru fotografiju. Počevši od razine tla, spuštali bismo se u dubine od otprilike 800 metara.”

Massima su tijekom projekta impresionirali dizajn i konstrukcija njegovog fotoaparata Sony Alpha 7R IV. “To je robustan i lagan fotoaparat koji se može prilagoditi brojnim različitim situacijama, a teško da možete naći situaciju ‘različitiju’ od rudnika soli dubokog 800 metara,” govori kroz smijeh. “Zbog veličine i težine fotoaparata nije mi bio potreban veliki tronožac, što je značilo da sam mogao raditi brže, noseći pritom manje opreme. Automatsko fokusiranje pak radilo je zapanjujuće dobro u tami, čak i kada sam snimao portrete rudara.”

rukovatelj ekskavatorom u rudniku soli

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 1/50s @ f/5.6, ISO 1600

“U rudnicima je veoma teško snimati, djelomično zbog toga što u njima sve vrvi od aktivnosti,” nastavlja. “Iako su opremljeni velikim ventilacijskim sustavima, zrak je pun čestica soli. Kada ogromni ekskavatori obrađuju stijenke špilje, od silne prašine ne možete disati. Na kraju sesije od osam ili devet sati osjećate se sretno kada se ponovno nađete na površini. To je nevjerojatno okruženje, no osjećaj olakšanja je poput onog koji ronilac osjeti kada udahne zrak.”

veliki ekskavator u rudniku soli

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 0.6s @ f/20, ISO 400

S obzirom na to koliko soli ima u zraku, otpornost na vremenske uvjete ovog fotoaparata veoma je važna. “Uvijek sam se oslanjao na izvanredne sustave zaštite od prašine svojih Sony fotoaparata i objektiva,” povjerava nam. “Zbog njih mi nije bila potrebna dodatna zaštita za vrijeme boravka u rudniku, već samo zdrav razum. Primjerice, objektive bih mijenjao samo u vozilu, i to tek onda kada bi se prašina slegla na pod. Iako je to iziskivalo više vremena, za sustav s izmjenjivim objektivima to je u takvom okruženju bilo neophodno.”

“Uz prašinu, problem je bila i vidljivost koja je bila veoma slaba. Bili smo veoma, veoma daleko od prirodnog svjetla,” nastavlja. Unatoč tome, Massimo se za osvjetljenje najradije koristio svjetlom koje mu je bilo dostupno, uključujući sigurnosnu rasvjetu, svjetla vozila, kao i vlastitu džepnu LED svjetiljku. “Baš se i ne volim koristiti profesionalnim bljeskalicama ili velikim rasvjetnim tijelima jer mogu promijeniti dojam koji neko mjesto ostavlja.”

veliki ekskavator na kraju špilje

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 1s @ f/20, ISO 400

Kako bi doskočio nedostatku svjetla, Massimo je snimao pri vrlo dugim ekspozicijama, ponekad dugima i do dvije minute, koristeći se malim karbonskim tronošcem, postavkama Bulb svog fotoaparata Sony Alpha 7R IV i zasebnim luksometrom. “Kada blokirate fotoaparat,” objašnjava, “svjetiljkama možete osvijetliti različita područja, a možete ih i pomicati tijekom ekspozicije kako biste postigli zanimljive efekte.”

“U rudnicima soli upotrebljavao sam dva fotoaparata Sony Alpha 7R IV,” prisjeća se, “njihova najvažnija značajka bila je iznimno visoka kvaliteta datoteka koje izrađuju. Mnogi misle da je kod modela Alpha 7R IV najvažnija rezolucija, no ovdje je glavnu riječ imao nevjerojatan dinamički raspon senzora. Omogućio mi je da prizor osvijetlim na veoma različite načine u istom kadru, a da ne moram brinuti o tome hoće li dijelovi prizora biti izgubljeni u sjenama ili najsvjetlijim dijelovima.”

kružni uzorak soli u špilji

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 2s @ f/22, ISO 400

Uz fotoaparate Alpha 7R IV, Massimo se odlučio i za tri mala, lagana i brza Sonyjeva objektiva serije G. “Koristio sam se objektivima FE 24mm f/2.8 G, FE 40mm f/2.5 i FE 50mm f/2.5 G,” kaže, “koji su mi pružili odličan omjer hvatanja svjetlosti i male težine, a to se pokazalo savršenim za okruženje u kojem sam snimao.”

Unatoč izazovima okruženja, ključ uspjeha projekta ležao je u Massimovom prokušanom istraživačkom pristupu. “Fotografiju smatram oblikom pripovijedanja, a to znači da je potrebno odvojiti vrijeme i informirati se o priči,” zaključuje. “Krajnji cilj nikada nije samo napraviti lijepu sliku. Želim dokumentirati emocije koje neko mjesto prenosi, stoga se moram otvoriti lokaciji. Potom jednostavno odaberem najbolje alate kojima ću te emocije zabilježiti.”

Istaknuti proizvodi

Massimo Siragusa

Massimo Siragusa | Italy

"Za mene je fotografija prije svega i iznad svega način izražavanja."

Povezani članci

Prijavite se za primanje biltena α Universe

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili na bilten α Universe

Unesite valjanu adresu e-pošte

Nažalost, došlo je do pogreške

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili