muskarac drzi luk i strijelu

Borba za šumu

Alessandro Grassani

S fotoaparatom Sony Alpha 7R III u ruci duboko u kenijskoj šumi Mau, dokumentarni fotograf Alessandro Grassani priprema se snimiti portret Babua Maua. Taj 76-godišnji poglavica plemena Ogiek u tradicionalnoj odjeći na najudaljenijem i najsvetijem mjestu u šumi izvodi ritual u čast šumskih duhova. Nada se da će zajednica time dobiti dobru kišnu sezonu i žetvu. To je simbolična gesta prije suočavanja sa stvarnim izazovima.

muskarac stoji u plitkoj rijeci i drzi stap

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/6.3, ISO 400

Portret će postati dijelom kalendara naziva "Junaci klimatskih promjena" koju izdaje talijanska nevladina organizacija, a za Alessandra je to vrhunac zanimljive priče. Tijekom vremena koje su proveli zajedno, objašnjava, "Babu Maua mi je objasnio koliko je šuma važna za zajednicu Ogiek. To je njihov dom, mjesto na kojem žive i pruža im više od hrane i životinja za lov – ona je njihov najvažniji izvor medicinskog bilja."

zena stoji pokraj rijeke i drzi limenke vode

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 200

Šumski dom plemena Ogiek balansira na rubu između deforestacije i ekološki održivog očuvanja. Najveća planinska šuma u istočnoj Africi ujedno je i najvažniji izvor vode jer o vodi iz njezinih rijeka ovisi oko 130 milijuna ljudi. Danas šuma zauzima četvrtinu svoje izvorne veličine jer se nemilosrdno krči radi proizvodnje drva za ogrjev i stvaranja poljoprivrednih zemljišta za strane multinacionalne tvrtke. Da bi se tome suprotstavili, nevladina organizacija Mani Tese i Sveučilište u Milanu podržavaju prava plemena Ogiek te ih uključuju u borbu protiv deforestacije putem održivih projekata te borbom za njihova prava da ih se poštuje kao vlasnike i administratore tla njihovih predaka.

osuseno drvece kraj rijeke

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/500s @ f/10, ISO 200

Osim spomenutog portreta, Alessandro je tijekom tri tjedna dokumentirao borbu u središtu šume Mau. "Za mene pričanje priče fotoaparatom znači otkrivanje svega što se događa bez preizravnog prikazivanja stvarnosti. Smatram da fotografija, čak i u dokumentarnom polju, ne smije služiti kao lekcija, jer joj se time može oduzeti osobnost. Najvažnije je zaintrigirati i potaknuti gledatelja da potraži dublje značenje i poželi vidjeti više te da se poveže s idejom." Alessandro slike nadopunjuje pričama i svjedočanstvima osoba koje slika, što njegov pristup čini potpunim i jedinstvenim.

skupina muskaraca utovaruje debla na kamion

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/7.1, ISO 400

Uz Sony Alpha 7R III koristio je samo jedan objektiv: FE 24 – 70 mm f/4 ZA OSS. Standardizirao je prikaz da bi projekt bio estetski uravnotežen, "no što je još važnije, ovaj objektiv prisiljava vas da se približite osobama koje fotografirate. Prisiljava vas na ljudskiji pristup, pa između fotografa i osobe mora postoji osjećaj povjerenja, što je i vidljivo na konačnim slikama.

2 zene sjede u tamnoj sobi

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 1600

Osim toga, mogućnost fotoaparata Alpha 7R III, "da drži fokus na objektima u ekstremnim uvjetima osvjetljenja bez korištenja AF osvjetljenja bila je od presudne važnosti. Ne mogu riskirati ometanje intimnosti u tim trenucima i učinak koji ona ima na moje slike, a budući da sam uz Alpha 7R III mogao snimati u potpunoj tišini, uspio sam zadržati atmosferu bez da djelujem napadno osobama koje nisu naviknute na to da ih se fotografira. Značajke poput nagibnog LCD zaslona omogućile su mi da dodam dubinu i promijenim perspektivu svojih slika."

muskarac zalijeva nasade

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/7.1, ISO 400

Alessandro, koji je tjednima živio i radio u tropskim uvjetima, mogao se osloniti i na impresivnu otpornost na vremenske uvjete i dugotrajne baterije fotoaparata Alpha 7R III. "Lokacije u šumi nalazile su se na nadmorskoj visini od preko 3000 m uz visoku vlagu, neprekidne pljuskove te noći provedene u šatorima u kojima nije bilo moguće puniti baterije. Putovao sam sa samo četiri baterije i svaka je trajala od jednog do dva dana, pa sam mogao izdržati tjedan dana bez punjenja, što je iznimno važno za projekte poput ovog."

muskarac hoda sumom s pistoljem

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8.0, ISO 200

Budući da je svjedočio borbi plemena Ogiek protiv deforestacije te naporima kenijske službe za očuvanje šuma, nije tijekom pričanja priče mogao izbjeći propuste. Neke slike, primjerice one s dimom i plamenom udaljenim samo nekoliko kilometara ili šumske lokacije na kojima je ostala samo pougljenjena zemlja, savršeno prikazuju frustraciju boraca koji se bore protiv nevidljivog neprijatelja koji je puno veći od njih te, nažalost, često prekasno stižu na mjesto događaja.

No ima i nade. "Fotografija je uvijek bila snažan alat za podizanje svijesti, zaključuje Alessandro, "te su, povijesno gledano, dokumentarni fotografi uvijek osvješćivali i, zahvaljujući svojim slikama, stavljali pritisak na javno mnijenje te na političare od kojih su tražili reforme i promjene. Kada izvadim fotoaparat, znam da nastavljam tu tradiciju i te ideale, čak i u doba interneta i društvenih mreža. To me dovodi do mjesta kao što su šuma Mau u kojoj će, nadam se, moje slike napraviti razliku."

Alessandro Grassani

Alessandro Grassani | Italy

„To je moja osobna aspiracija: ostaviti vlastito svjedočanstvo u stalnoj potrazi za onom savršenom kombinacijom ljepote i istine koju nazivamo umjetnošću.”

Povezani članci

Prijavite se za primanje biltena α Universe

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili na bilten α Universe

Unesite valjanu adresu e-pošte

Nažalost, došlo je do pogreške

Čestitamo! Uspješno ste se pretplatili